یک شرکت دانش‌بنیان،سامانه های رادار دریایی‌ای را تولید می‌کند که از آغاز تاکنون با فروش 200 دستگاه از این سامانه ها، موفق به صرفه‌جویی ارزی هشت میلیون دلاری شده است. مدیرعامل این شرکت معتقد است، اگر خط تولید گسترده این محصول راه‌اندازی شود، می‌توان با تولید سالانه 200 دستگاه از این رادار، به صرفه‌جویی ارزی سالیانه هشت میلیون دلاررسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مهندس حجت‌اله بیگی، فعال حوزه دانش بنیان یکی از محصولات مهم دانش‌بنیان تولیدشده توسط این شرکت را ایجاد چهار خط تولید در زمینه تولید رادارهای دریایی در باندهای فرکانسی S و X عنوان کرد و گفت: طبق قوانین بین‌المللی و داخلی، کشتی ها و شناورهای متوسط و بزرگ ملزم هستند تا از سیستم های راداری استفاده کنند، در غیر این صورت اجازه تردد در دریا را نخواهند داشت.

تحقیق و تجاری‌سازی همزمان رادار دریایی
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «مهندسی موج پژوه آزما» ادامه داد: از سال 87 تحقیقات برای تولید این محصول آغاز شد تا این‌که به‌صورت هم‌زمان خط تولید آن را هم راه‌اندازی کردیم. به این صورت در کمتر از پنج سال، هم تحقیقات ما کامل و هم 200 دستگاه از این سامانه ها تولید و به بازار عرضه شد.
وی با اشاره به تولید این محصول در توان‌های متوسط و پایین، گفت: گرچه کشورهای غربی در تولید این محصول از ما پیش هستند، اما ویژگی دستگاه تولیدی ما این است که توانستیم آن را بومی کنیم.
بیگی توضیح داد: رادار تولیدشده از نظر فنی مناسب و حتی فراتر از نیاز داخلی است، بااین وجود تا 40 درصد قیمت کمتری از نمونه‌های خارجی دارد. ضمن این‌که ویژگی خدمات پس از فروش و گارانتی هم نکته مهمی در تولید داخلی محسوب می‌شود.

مزیت‌های رادار داخلی نسبت به نمونه‌های خارجی
وی، ویژگی‌های برتر رادار تولید داخل را نسبت به نمونه‌های خارجی، دارا بودن زبان فارسی عنوان کرد و افزود: در بیشتر مواقع، اپراتورهایی که از رادار دریایی استفاده می‌کنند، آموزش‌دیده نیستند و بر زبان خارجی تسلط ندارند. پس ما دستگاه دو زبانه‌ای را تولید کردیم که علاوه بر زبان انگلیسی زبان فارسی را هم شامل شود.
این مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان، در شرح دیگر مزیت‌های این دستگاه نسبت به نمونه‌های خارجی آناظهار کرد: ما راداری تولید کرده‌ایم که متناسب با نیاز، متفاوت از سایر رادارها می‌تواند چند دور بچرخد.
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «مهندسی موج پژوه آزما»، درباره بخش R&D این شرکت، گفت: 75 درصد کسانی که در بخش تحقیق و توسعه شرکت دانش‌بنیان مهندسی موج پژوه آزما، فعالیت می‌کنند، نخبگان دانشگاه‌های معتبر کشور هستند که خود تاثیر بسزایی در اشتغال‌زایی این گروه از جامعه داشته است.
بیگی با اشاره به تلاش برای طی کردن فرآیند صادرات این محصول، کشورهای هدف رادار تولید ایران را، کشورهای حوزه خلیج‌فارس، اندونزی و کشورهایی که به آب‌های آزاد و دریا نزدیک هستند، خواند.

بزرگ‌ترین کارخانه صنعتی رادار پیشرفته دریایی در خاورمیانه، با حمایت معاونت علمی
وی با اشاره به حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: صحبت‌هایی با پارک فناوری پردیس صورت داده‌ایم تا تسهیلاتی به ما اختصاص یابد. اگر این مسئله به نتیجه برسد می‌توانیم بزرگ‌ترین کارخانه صنعتی رادار پیشرفته دریایی در خاورمیانه را راه‌اندازی کنیم. اقدامی که توسط آن به تولید بیشتر و قیمت فروش کمتر دست خواهیم یافت.

صرفه‌جویی ارزی 8میلیون دلاری با راه‌اندازی خط تولید رادار دریایی
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «مهندسی موج پژوه آزما»، تولید 200 دستگاه از این محصول را همراه با هشت میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در کمتر از چهار - پنج سال عنوان کرد و گفت: اگر همکاری‌های لازم و حمایت‌های موردنیاز از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گیرد، می‌توانیم در سال بیش از 200 دستگاه از این سامانه ها را تولید کنیم و به صرفه‌جویی ارزی چند برابری برسیم. چراکه در حال حاضر منابع مالی قابل‌توجهی از کشور صرف واردات این دستگاه ها می‌شود.