معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با تاکید بر کنار گذاشتن بسیاری از عادات نادرست گذشته در حوزه‌هایی همچون صنعت، آموزش، کسب و کار و از همه مهم‌تر فرهنگ سازی، ایجاد زیست‌بوم یا اکوسیستم کارآفرینی برای فن‌آفرینان و کارآفرینان کشور را ضروری عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی و نخستین المپیاد کسب و کار فناوری، با اشاره به ضرورت ایجاد زیست‌بوم یا اکو سیستم کارآفرینی برای فن‌آفرینان و کارآفرینان کشور، بسیاری از عادات نادرست گذشته در حوزه‌هایی همچون صنعت، آموزش، کسب و کار و از همه مهم‌تر فرهنگ سازی را، نیازمند تغییر دانست و اذعان کرد: در صورت پایدار شدن اکو سیستم صحیح، دیگر در این عرصه، به دولت هم نیازی نخواهد بود.

وی با تاکید بر فراهم‌آوری ساز و کار درآمدزایی دانشگاه‌ها با تکیه بر توان فکری دانشجویان و اساتید افزود: در صورت بهره‌گیری دانشگاه‌ها از توانمندی‌های دانشجویان و استادان، به دانشگاهی خواهیم رسید که برای تامین هزینه‌های خود نیازمند بودجه دولتی نخواهد بود، چرا که دیگر، عمده هزینه‌های خود را از محل فروش فناوری تامین خواهد کرد.

ستاری با بیان این‌که تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، نیازمند تغییر ساختار فکری جامعه است، بیان کرد: سعی کردیم در معاونت علمی و فناوری، این زمینه را با فراهم کردن بستر تحقق اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد کنیم.

وی، پیشرفت اقتصاد دانش‌بنیان و فرهنگ‌سازی این حوزه طی یک ساله گذشته را ارزشمند خواند و افزود: تمام تسهیلات و حمایت‌های اعطا شده به شرکت‌های دانش بنیان برای شکل گیری زیست‌بوم مناسب اقتصاد دانش‌بنیان بوده است .

نایب رئیس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان این‌که کارآفرینی بخش خصوصی منافاتی با سرمایه‌گذاری دولت در بخش پژوهش ندارد، گفت: دولت باید تمرکز هزینه خود را در پژوهش‌هایی قرار دهد که مرز دانش بوده و تجاری نیستند و حداقل تا چند سال نتیجه محسوسی در بازار نخواهند داشت.

ستاری در این آیین، با اشاره به برنامه‌های مفصل معاونت علمی و فناری در حمایت از کا رآفرینان و فن آفرینان دانشگاه‌ها گفت: تمرکز فعالیت‌های امسال، بر دخیل کردن شرکت‌های بزرگ در اقتصاد دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت بازار این شرکت‌ها با بهره گیری از ارتباط با دانشگاه‌ها برای تحقق و گسترش این نوع اقتصاد بنیان گذاشته شده است.

رییس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به این‌که پول دولتی باعث تولید کالای غیر رقابتی می‌شود، تاکید کرد: باید بخش خصوصی وارد حوزه پژوهش‌های تجاری شود و در عین حال در نظر داشت که با توجه به الزامات فرهنگ یا اقتصاد دانش‌بنیان است که می توان کالای رقابتی تولید کرد.

رییس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این‌که به دنبال تسهیل‌گری و ساخت زمینه برای توسعه فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان هستیم، ابراز امیدواری کرد تا دانشگاه‌ها با گام‌های بلندتری به سمت کارآفرینی قدم برداشته و با حمایت از دانشجوویان خود در پیشبرد اقتصاد دانش‌بنیان سهم جدی‌تری ایفا کنند.

آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی و نخستین المپیاد کسب و کار فناوری با حضور معاون علمی رئیس جمهور، کار آفرینان و فن آفرینان کشور، بعدازظهر امروز، بیست و یکم اردیبهشت‌ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

وحید احمدی معاون پژوهشی وزیر علوم، رسول زرگرپور استاندار اصفهان، محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری، سروش علی‌مرادیدبیر جشنواره و مهدی کشمیری رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از جمله مهمانان اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی و نخستین المپیاد کسب و کار فناوری بودند.

براساس این گزارش، در این رویداد، برگزیدگان در سه بخش فن آفرینان، طراحان کسب و کار و المپیاد طرح کسب و کار دانشجویی معرفی و جوایز و لوح یادبود خود را از معاون علمی و فناوری رییس جمهوری دریافت کردند. فن آفرینان برگزیده از تسهیلات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برخوردار می‌شوند.
یازدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی و نخستین المگیاد کسب و کار فناوری 19 تا 21 اردیبهشت 94 برگزار شد.