محققان ایرانی، موفق به تولید پودر در حد نانو متر با دستگاه آسیاب گلوله ای سیاره ای شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  در هنگام تولید پودر نانو، فرآیندها و واکنش هایی که حین تولید در طول زمان آسیاب اتفاق می افتد نیز توسط سامانه اندازه گیری دما و فشار narya pm control ثبت می‌شود.

حمید فراهانی، مدیر عامل شرکت دانش بنیان«امین آسیا فناور پارس» درباره علت اصلی طراحی این دستگاه صنعتی، گفت: «دستگاه تولید شده برای درک بهتر اتفاقاتی که در طول فرایند آسیاب در آسیاب گلوله ای سیاره ای، نظیر واکنش های شیمیای، تغییرات فاز و ... رخ می‌دهد، بسیار سودمند است.»


تجهیزات این شرکت که در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات صنایع نفت، نیروگاهی و آزمایشگاهی فعالیت می کند، قابل استفاده در صنایع مختلف شیمیایی، داروسازی، رنگ‌سازی، سرامیک، معدنی، متالوژی، آزمایشگاه‌های صنعتی، دانشگاهی و مراکز پژوهشی است. 


بیشتر فعالیت این شرکت دانش بنیان در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی از جمله؛ آسیاب گلوله ای سیاره‌ای Planetary Ball Mill-توربو میکسر - Turbula Mixer- سامانه اندازه گیری دما و فشار-آسیاب پره گلوله-Glove box-آسیاب بلوطی (میکسر میل ) راکتورهای آزمایشگاهی وصنعتی، مخازن تحت فشار - طراحی ، ساخت و تعمیر مبدل های حرارتی، تعریف می‌شود. 


فراهانی با اشاره به دو بخش تشکیل دهنده این دستگاه صنعتی گفت: «سامانه اندازه گیری دما و فشار NARYA PM CONTROL از دو بخش تشکیل شده است که یک بخش اطلاعات دما و فشار محفظه را اندازه گیری کرده و بخش دوم اطلاعات را دریافت و پس از پردازش ثبت می کند. همچنین این بخش می تواند اطلاعات دریافتی را همزمان با ثبت به نمایش هم بگذارد.»


این فعال حوزه فناوری، درباره شاخصه اصلی سامانه اندازه‌گیری دما و فشار محفظه‌های آسیاب گلوله ای، اظهار کرد: «سامانه اندازه‌گیری دما و فشار محفظه‌های آسیاب گلوله‌ای، سیاره اطلاعات را با نرخ های مختلفی ثبت می کند که کمترین نرخ هر پنج ثانیه یک نمونه و بیشترین نرخ، هر پنج میلی ثانیه یک نمونه است.»


وی در پایان با اشاره به حمایت‌های انجام شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: امید آن داریم تا بتوانیم با حمایت‌های مستمر مسوولان و به‌ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به کار خود بهتر از گذشته ادامه دهیم و در این راه موفق‌تر از گذشته گام برداریم.