ناسا حمایت از تحقیقاتی را آغاز کرده که نتیجه آن می تواند اکتشافات فضایی را دگرگون کرده و استقرار دائم انسان در مریخ را به واقعیت تاریخی تبدیل کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مریخ هرچه قدر برای انسان جذابیت داشته باشد اما وجود یک چالش بزرگ می تواند این جذابیت را تنها در حد یک رؤیای دست نیافتنی قرار دهد و آن چیزی نیست جز فقدان اکسیژن لازم برای ادامه حیات. اما حالا تحقیقاتی در دست انجام است که در صورت موفقیت نهایی، راهی برای تولید اکسیژن قابل تنفس در این سیاره پیدا خواهد شد.

گفته می شود راه اندازی پایگاهی دائمی جهت حضور طولانی مدت انسانها در مریخ یکی از بزرگترین و حتی شاید بزرگترین پروژه تاریخ بشر خواهد بود. اما تحقق این رؤیا مستلزم فراهم آمدن شرایطی مناسب برای ادامه حیات و سایر گونه های زیستی در این سیاره است و در این میان اکسیژن مبنای همه چیز است.

این روزها ناسا با همکاری شرکت Techshot .Inc در تلاش است تا راه حلی مؤثر برای تولید اکسیژن در مریخ پیدا کند و در این خصوص مهمترین استراتژی آن است که حداقل وابستگی به زمین وجود داشته باشد.

در یکی از اتاق های آزمایش این شرکت محفظه مخصوصی وجود دارد که درون آن دست کمی از شرایط غیرقابل سکونت مریخ ندارد. محققان این شرکت همه امید خود را به این محفظه بسته اند. آنها تلاش می کنند تا با استفاده از ارگانیسم هایی نظیر باکتریها و جلبکها، کارخانه های طبیعی برای تولید اکسیژن قابل تنفس در مریخ تولید کنند.

درحقیقت این ارگانیسمها نه تنها از خاک مریخ تغذیه کرده تا اکسیژن تولید کنند بلکه عملکرد مهم دیگری دارند و آن زدودن نیتروژن از خاک سیاره سرخ است.