تولیدکنندگان داخلی حوزه نفت، موفق به تولید نازل CNG، برای سوخت‌گیری گاز طبیعی فشرده شدند، محصولی که کاملاً متناسب با شرایط آب و هوایی ایران تولید شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، امیر همایون والا فعال دانش بنیان حوزه نفت با اشاره به تولید آخرین قطعه از زنجیره مورد نیاز برای سوخت‌گیری گاز طبیعیCNG گفت: تولید این نازل تا پیش از این در اختیار دو کمپانی آمریکایی و دو شرکت اروپایی بود، اما ما به ‌واسطه تحریم‌های اعمال شده، با طراحی مجدد و تولید قطعه مورد نیاز برای سوخت‌گیری گاز طبیعی، موفق به از بین بردن انحصار تولید این محصول شده ایم.

وی با اشاره به سبد سوخت و تمرکز تحریم ها بر روی بنزین ماشین‌ ها و ناوگان‌های حمل و نقل، یکی از راه‌کارهای ارائه شده آن زمان برای مقابله با این تحریم‌ها را تمرکز روی سوخت جایگزین CNG خواند و با بیان این‌که در حال حاضر مجموعا حدود ١١ هزار مجموعه این محصول بصورت تولید داخلی و خارجی در سطح کشور در حال سرویس‌دهی است، ادامه داد: این محصول در مقایسه با نمونه مشابه خارجی خود از قیمت مناسب‌تر و طول عمر بیشتری برخوردار است و کاملا مناسب شرایط اقلیمی کشور طارحی گردید است. 


مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به این‌که چیزی در حدود 20 درصد از بازار هدف تبیین شده خود را به‌دست آورده‌ایم، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از حداقل 15 استان کشور و 100 جایگاه در کشور، از محصول این شرکت دانش‌بنیان استفاده می‌کنند. 


این فعال فناور، پذیرش استفاده از این محصول در کشور را مشکل خواند و گفت: از آنجا که این محصول با چند برند معتبر جهانی در کشور به رقابت می‌پردازد، رسیدن به سهم بازار داخلی تا حدودی برای آن مشکل شده است، به همین خاطر برای رسیدن به سهم تعیین شده در بازار، نیازمند اقداماتی است تا بتواند به رقابت با برندهای معتبر در دنیا بپردازد.


وی با اشاره به افزایش مدت زمان گارانتی محصولات تولیدی گفت: این حوزه با انجام اقداماتی از قبیل افزایش مدت زمان گارانتی، موفق به ایجاد بستر اطمینان در میان متقاضیان خود شده است، که این موضوع، در نمایشگاه CNG گذشته به عنوان یک امتیاز مطرح شد.
والا، قیمت فروش نازل CNG را به خاطر ویژگی‌های فنی آن، بالاتر از نمونه‌های آلمانی آن خواند و افزود: اما در کل، عموم محصولات تولیدی این شرکت دانش‌بنیان، با قیمت حدود 30 درصد پایین¬تر از نمونه‌های خارجی آن در بازار عرضه می‌شود. 


مدیرعامل «سوده کوه پردیس» با بیان این‌که، تولید این محصولات بومی میزان ارزبری را تا یک سوم کاهش داده است، افزود: محصول یادشده، به‌واسطه استانداردهای اخذ شده قابلیت فروش در کشورهای اروپایی را نیز دارد. 


وی، این شرکت تحقیقاتی را به عنوان پنجمین شرکت سازنده این تجهیزات در دنیا معرفی کرد و افزود: این شرکت دانش‌بنیان با آغاز کار تحقیقاتی و گذارندان یک سال پژوهش، اولین نمونه‌های اولیه را با انجام تست¬های میدانی در انواع شرایط اقلیمی کشور در زمینه‌های گوناگون درجه حرارت، رطوبت، میزان آلودگی و ریز گردها به انجام رساند، تا در نهایت در سال سوم موفق به تولید محصول و ارائه آن به بازار مصرف داخلی شد.


این فعال حوزه نفت با تاکید بر این‌که، ایران یکی از هدف‌های صادراتی دنیا برای تولید این محصول به‌شمار می¬رود، افزود: کشور ایران، به عنوان بازار هدف می‌تواند وارد کننده محصول باشد که این امر مبین حضور تیم فعالR&D است که با تلاش و پشتکار خود توانسته هر ساله یک محصول به محصولات تولیدی خود اضافه کند. 


والا کمک‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مصارف خود را، دقیق خواند و با بیان این‌که، کمک¬های معاونت به شرکت‌های دانش‌بنیان جای تقدیر دارد، افزود: تسریع ارزیابی‌ها می‌تواند در دایره سایر کمک‌های معاونت علمی قرارا گیرد، چرا که طرح‌های دانش‌بنیان و ایده‌ها به طور حتم با گذشت زمان مستهلک شده و ارزش خود را از دست می‌دهد. به همین علت، اگر تأمین سرمایه با همان سرعت کاهش ارزش ایده منطبق نباشد، طرح کم ارزش می‌شود.


وی در برخی از موارد، حمایت‌های قانونی و اداری را ارزشمندتر از حمایت‌های مالی دانست و گفت: علی‌رغم این‌که برخی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان اجازه فروش در اتحادیه اروپا را دارند، روند اخذ مجوزهای داخلی هنوز برای ما تمام نشده است، این‌جاست که حمایت‌های قانونی، ارزشمندتر از حمایت‌های مادی می‌شود.