پرویز کرمی؛ مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس هیئت مدیره انجمن فعالان روابط عمومی ایران در یادداشتی که به مناسبت «روز ملی روابط عمومی» به رشته تحریر درآمده، آورده است: حالا که همه جامعه از صدر تا ذیل، موافق دانش‌بنیان شدن همه امور هستند، چرا ما اهالی روابط عمومی نباشیم؟ روابط عمومی‌ها نیز باید به دنبال «تولید» باشند. تولید رابطه، تولید آگاهی، تولید اعتبار و تولید اعتماد. در این شرایط است که دانش بنیان بودن روابط عمومی‌ها به منصه ظهور می‌رسد و از قافله تندرو عالم، غافل و عقب افتاده نخواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، متن کامل این یادداشت به شرح ذیل است:

حتما این حکایت پندآموز را شنیده اید که روزی شخصی وارد روستایی شد و وقتی از قبرستان‌اش گذر می‌کرد، با تعجب مشاهده کرد که سن و سال همه در خاک آرمیدگان، کوتاه و کم بوده است. از کدخدای ده علت مرگ و میر فراوان افراد کم سن و سال روستا را می‌پرسد و کدخدا هم در پاسخ می‌گوید که اینجا رسم است هر کس به اندازه علم آموزی و جد و جهد برای افزایش دانایی و آگاهی، سن و سال اش تعیین می‌شود. این حکایت پندآموز و استعاره‌ای، به گونه‌ای دیگر در دنیای امروز ما نمود دارد. عمر و توانمندی و روی پا بودن گروه‌ها و جوامع و ملت‌ها، با میزان دانش و فناوری و نوآوری‌های علمی‌شان ارتباط مستقیم دارد. هر کدام که توشه‌اش پربارتر است، ماندگاری‌اش را قانون روزگار مهر تمدید می‌زند.

«ارتباط» نیز که در شرایط امروز حرف اول را می‌زند و قوی‌تر از هر سلاح و ادوات قدرت نمایی دیگری عمل می‌کند، همواره در حال روزآمدی و تازگی و تطور و تکثر است. «روابط عمومی»ها نهادهایی هستند که ارتباط‌ها را سیستماتیک و قانونمند، شکل می‌دهند. رخدادها را پرورش می‌دهند و به بلوغ می‌رسانند. در حقیقت روابط عمومی‌ها میزان الحراره یا همان دماسنج خودمان هستند در تعامل سازمانی با وضعیت جامعه و مخاطبان‌اش.

پس حالا که این نهاد، ارزش و اعتباری ذاتی در خود دارد، چرا به علم و دانش نوین مجهز نباشد؟ حتما این طور باید باشد. با وجود و حضور قدرتمند رسانه‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی عالم گیر، دیگر کسی نمی‌تواند به تلویزیون و روزنامه و هفته‌نامه و ماهنامه راضی باشد. ارتباطات اجتماعی حالا رنگ و تمبر دیگری به خود گرفته و در حقیقت، «دانش بنیان» شده است.

روابط عمومی‌ها و واحدهای ارتباطات و اطلاع رسانی که نقطه مبداء و بزنگاه چالش و مواجهه با افکار عمومی و مخاطبان هستند دیگر نمی توانند صرفا بر توجیه کمبودها و نقص ها و گاف‌های سازمان مربوطه‌شان قد علم کنند. راستش دیگر در این دوره و زمانه، کسی نمی تواند دروغ بگوید. آنقدر هژمونی و سلطه رسانه های مختلف در جزئی ترین شئون زندگی آدم‌ها پدیدار شده است که کوچک‌ترین انحراف و نادرستی در کار سازمان ها و ارگان ها، همچون دم خروس می زند بیرون و تشت رسوایی اش بلافاصله کوبیده می شود کف خیابان و صدای گوش خراش‌اش تا دوردست ها را آگاه خواهد کرد.

پس باید گفت که روابط عمومی‌ها باید خود را بنشانند در بالاترین نقطه هر سازمان و همه دیوارهای اطراف را هم شیشه ای کنند تا همه چیز هویدا و شفاف باقی بماند. این گونه است که اعتماد عمومی جلب می‌شود و سازمان‌ها رشد و پیشرفت می کنند. خب، زیستن در اتاق شیشه‌ای هم مقتضیات خودش را می‌خواهد که مجهز بودن به توانایی‌های بکارگیری و بهره‌مندی از علوم مختلف در فناوری و تفکر دانش بنیان، موفقیت در کارها را به همراه خواهد داشت؛ اگر نه، شفافیت خالی، فقط یک شعار خواهد بود و بس.

برای آنکه تعامل و خدمت‌رسانی به ارباب رجوع و همه عموم مردم عادلانه و آگاهانه توسط روابط عمومی ها انجام شود، باید علوم مختلف را به کار برد. خوشبختانه امروز در کشور ما، وقتی از علم صحبت می کنیم دیگر کسی تصویرسازی ذهن اش را به سمت یک آزمایشگاه شیمی و افرادی با لباس سفید و موها و محاسن بلند و عینک ته اسکانی نمی برد. شاخه‌های مختلف علوم در ایران، رو به رشد است و نوید روزهای خوب و افتخارآمیز را به ما می‌دهد. علومی همچون «شناختی» و «نرم و هویت ساز» و «فاوا» راست کار روابط عمومی‌ها هستند و متخصصان و مدعیان این حوزه، باید که در این علوم دمی تنفس کنند. جامعه شناسی و روانشناسی و ارتباطات از جمله علوم پایه‌ای است که در شاخه هایی که چند سطر بالاتر به آن اشاره شد، تاثیرگذار و محوری هستند. اینها هم اساس کار روابط عمومی چی‌ها هستند. حالا که همه جامعه از صدر تا ذیل، موافق دانش بنیان شدن همه امور هستند، چرا ما اهالی روابط عمومی نباشیم؟

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی چند سال پیش در مشهد مقدس فرمودند: «تولید یعنی چه؟ مقصودم فقط تولید کالا نیست. تولید در یک گستره وسیع باید شعار ملّت باشد. تولید کار، تولید علم، تولید فنآوری، تولید ثروت، تولید معرفت، تولید فرصت، تولید عزّت و منزلت، تولید کالا و تولید انسان‌های کارآمد؛ اینها همه تولید است. رمز سعادت ملّت ما در این است که در این گستره وسیع، هم دولت و هم ملّت بر این تولید همت بگماریم. این تأمین کننده امنیت ملّی و اقتدار و پیشرفت کشور است. این یک جهاد است.» (صحن جامع رضوی، 1/1/85)

پس روابط عمومی ها نیز باید به دنبال «تولید» باشند. تولید رابطه، تولید آگاهی، تولید اعتبار و تولید اعتماد. به نظرم در این شرایط است که دانش بنیان بودن روابط عمومی ها به منصه ظهور می رسد و از قافله تندرو عالم، غافل و عقب افتاده نخواهیم بود.

شکی نیست در جامعه ای که ارتباطات، در آن منطقی و درست و هدفمند باشد، همه چیز به نفع تک تک افراد به پیش خواهد رفت و علم و دانش سایه‌اش را بر همه چیز یکسان و استوار خواهد کرد. آنگاه می توانیم بگوییم که براساس همان حکایت قدیمی، عمر مردمان دانش بنیانی ما، دراز خواهد بود. چنین بادا.

روز ملی روابط عمومی و ارتباطات را به همه تلاشگران و دغدغه مندان این عرصه تبریک می گویم.

 

*مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس هیئت مدیره انجمن فعالان روابط عمومی ایران