یک فعال فناوری، آینده‌ی تولید روبات‌های هوشمند دریایی با بهره‌گیری از دانش بومی متخصصان کشور را در بستر حمایت‌ها و تسهیلات روشن دانست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مهندس عباس کمالی مدیرعامل شرکت «A-M»، تولید روبات‌های دریایی هوشمند را زمینه فعالیت این شرکت عنوان کرد و گفت: تولید روبات های دریایی، بازوها و مفصل‌های هوشمند دریایی و سازه‌های این‌چنینی ضمن کمک به اقتصاد دریایی کشور، زمینه خودکفایی، پیشرفت‌های تحقیقاتی و فناوری و توانمندی کشور را میسر می‌کند.


مهندس کمالی با بیان این‌که روبات‌های هوشمنددریایی( ROV,AUV) از کشورهایی مثل چین، آلمان، ایتالیا و ... به کشور وارد می‌شود، اگر بخواهیم به جست وجوی دریایی بپردازیم، نیازمند اعزام غواص به اعماق دریا هستیم، اما حضور غواص در اعماق آب همراه با مخاطره‌ها و محدودیت‌های زیادی است، چون علاوه بر این‌‌که غواص نمی‌تواند عمق زیادی از آب غوص کند، و در یک بازه زمانی کوتاه می‌تواند فعالیت کند اما روبات‌ها چنین محدودیت‌هایی ندارند و می‌توانند به مدت طولانی در اعماق بالای 200متر به پیمایش یا جست‌وجو بپردازند.


وی با اشاره به این‌که استفاده از روبات‌های هوشمند دریایی، ضمن کاهش خطرات انسانی به دقت و سرعت عمل ،فعالیت‌های گوناگون زیرآب کمک زیادی می‌کند، افزود: بازوها و روبات‌های هوشمند دریایی، در مواردی مانند نمونه‌برداری، ارسال تصاویر ویدئویی، کشف نشتی لوله‌های نفتی و جوشکاری کارایی بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند و علاوه برآن، در حوزه دریا و اسکله‌های نفتی کارآمدی بسیار بیش‌تری از خود نشان می‌دهند.


مدیرعامل شرکت «A-M» با بیان این‌که بخش عمده این محصولات مثل بدنه، تجهیزات هوشمند و برنامه‌نویسی داخل کشور انجام می‌شود گفت: سنسورها و برخی تجهیزات پیشرفته نظامی دریایی، استانداردهای خاصی دارند و درحال حاضر وارد می‌شوند، اما در بسیاریی از موارد از سنسورهای بومی استفاده می‌کنیم.


مهندس کمالی ادامه داد: فناوری ساخت و طراحی بسیاری از محصولات خارجی حوزه دریایی، در کشورمان وجود دارد، اما تولید آن‌ها از لحاظ اقتصادی مقرون به‌صرفه نیست و به همین منظور از شرکت‌های دیگر خریداری می‌شوند.
مدیر عامل این شرکت مستقر در پارک فناوری خلیج فارس با بیان این که مراحل نخست اجرایی‌سازی تولید یک محصول در حوزه دفاعی در حال انجام است افزود: این شرکت کم‌تر از شش ماه است کار خود در این حوزه را آغاز کرده و موفق شده پیش از این، دو روبات AUV، روبات شناور هوشمند برای مسابقات دانشگاه صنعتی شریف و طاها(2و1) دانشگاه علوم نوشهر تولید کند.


وی با اشاره به مقرون به صرفه بودن خریداری محصول بومی در هزینه و خدمات ، یکی از اصلی‌ترین مشکل نمونه های خارجی این روبات‌ها، تامین قطعات و تعمیر و نگهداری آن‌هاست. هنگامی‌که طراحی و ساخت یک محصول بومی‌شود، بالطبع تعمیر نگهداری و ساخت قطعه‌های یدکی آن، دریافت خدمات پس از فروش این دستگاه‌ها آسان‌تر خواهد بود. 


این فعال دانش‌بنیان با اشاره به توانمندی کشور در تولید روبات‌های تخصصی، تأمین اعتبار برای فراهم‌آوری تجهیزات را ضروری دانست و افزود: بازار کشور دارای استعداد خوبی برای طراحی، تولید و تجاری‌سازی دستگاه‌های دریایی است، بسیاری از محصولات برای تأمین تجهیزات خود، نیازمند اعتبارات کافی هستند و در صورتی‌که تجهیزات مورد نیاز فراهم شوند، علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و هزینه، به تولید محصولات بومی منجر می‌شوند.


مهندس کمالی در پایان هماهنگی نهادهایی چون سازمان صنایع دریایی در تولید محصولات صنعتی و حمایت‌های معاونت علمی و فناوری از مراکز رشد و پارک‌های فناوری را ضروری برشمرد و گفت: با توجه به پیشرفت‌های روزافزون کشور در حوزه دریایی استفاده از روبات در تحقیقات دریایی به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است و تولید بومی این روبات‌های برای صنعت نفت و حوزه‌های نظامی با توجه به تحریم‌ها و جلوگیری از در اختیار قرار دادن تجهیزات مهم و پیشرفته، تامین اعتبار و حمایت از شرکت‌ها امری ضروری و حیاتی است .

نمونه ربات طراحی شده توسط شرکت فنی مهندسی A-M