رسیدن انسان به مریخ می تواند به نوع بشر در غلبه بر چالشهایی که هم اکنون بر روی زمین با آنها روبروست کمک زیادی کند. این نظر بسیاری از نویسندگان داستانهای علمی و تخیلی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، تام لیگون از نویسندگان داستانهای علمی و تخیلی که بیشتر تألیفاتش در مجله علمی-تخیلی Analog Science Fiction and Fact منتشر می شود به این نکته اشاره می کند که مریخ خطرات خاص خود را دارد اما در آنجا حداقل خبری از مار، زمین لرزه، تروریسم و جنگ نیست.

وی می افزاید: سخت است تصور کنیم در مریخ شاهد آتش سوزی جنگلها باشیم. در این سیاره آتشفشانها برای همیشه خاموش شده اند و زمین آن از حیث دانش زمین شناختی ساکت است. در حقیقت می توان گفت مریخ در مقایسه با زمین به مراتب ایمن تر است.

در عین حال مایکل وانویک می گوید: کشف سیاره سرخ می تواند به بشر در حل بسیاری از چالشهای مربوط به کاهش منابع طبیعی کمک کند.

این رمان نویس علمی – تخیلی ادامه می دهد: بسیاری از منابع و معادن زمین در حال تمام شدن هستند و نکته مهم اینجاست که تمدن ما به بسیاری از آنها وابسته است.

حدود یک قرن پیش پرویکال لاول، اخترشناس آمریکایی ایده کانالها در مریخ را مطرح کرد. او معتقد بود تمدن پیشرفته ای در این سیاره وجود داشته که با احداث این کانالها آب را در سطح مریخ هدایت می کرده است!

اما جفری لاندیس که هم اکنون در مرکز تحقیقات گلین ناسا در اوهایو فعالیت می کند در پاسخ می گوید:  درحالی که کاوشگرها اثری از جاری بودن حجم زیادی از آب در گذشته های نزدیک مریخ پیدا نکرده اند، مشاهدات دقیق تر آنها پرده از فعالیتهای آتشفشانی در گذشته های دور برمی دارد.

وی می گوید: مریخ سرزمین کانالهای حفرشده نیست اما هر چه باشد جذاب و مهیج است.