محققان عرصه پزشکی، ا‌ین بار موفق به تولید داروی اینترفرون بتا 1-بی، با نام تجاری «زیفرون» شدند. این محصول تولیدی به میزان قابل توجهی می‌تواند باعث کنترل حملات و کاهش سیر پیشرفت بیماری ام‌اس شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر هوشمند ایلکا مدیر کارخانه شرکت زیست دارو دانش با اشاره به رشد پیشرفت بیماری ام‌اس در کشور گفت: با توجه به این‌که بیماری ام‌اس در کشور جزء بیماری‌های خاص به شمار می‌رود و روند پیشرفت آن به ‌طور چشم‌گیری در چند سال اخیر افزایش پیداکرده است، این شرکت دانش¬بنیان با تولید داروی«زیفرون» سعی دارد به کنترل حملات و کاهش سیر پیشرفت بیماری ام‌اس بپردازد.

 


وی، اولین محصول تولیدی این شرکت دانش‌بنیان را زیفرون (اینترفرون بتا-1-بی)، خواند و افزود: این داروی تولیدی برای کنترل حملات بیماری ام‌اس از اواخر سال 89 وارد بازار شد و تقریبا بیش از 70 درصد از مبتلایان به بیماری ام‌اس که اینترفرون بتا-ا-بی استفاده می کنند تحت کنترل با داروی تولید داخل زیفرون می باشند و مابقی داروهای مشابه خارجی را استفاده می کنند. 


مدیر طرح تولید داروی اینترفرون بتا- 1 بی افزود: شرکت زیست‌دارو دانش در سال 1384، باهدف تحقیق، توسعه

و تولید فرآورده-های دارویی نوترکیب در مرکز رشد واحدهای فن آوری فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت خود را آغاز کرد.

وی در ادامه افزود: این شرکت در حال حاضر یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت دارویی کشور بوده است که مطابق با آخرین استانداردهای جهانی، محصولات خود را تولید و در بهترین کیفیت ممکن به جامعه پزشکی ایران عرضه می‌کند.


ایلکا با بیان مشخصات و شاخصه‌های اصلی این داروی تولیدی گفت: کیفیت رقابتی با داروهای خارجی ، قیمت ارزان و کاهش استرس بیماران با دسترسی آسان و همیشگی به دارو، از مشخصات اصلی این داروی تولیدی به‌شمار می‌رود.


مدیر پروژه تولید این دارو با بیان این‌که، هیچ فرآورده واردتی در این شرکت وجود ندارد، از تولید دو داروی خوراکی جدید خبر داد و گفت: «تبازیو» و «تکزیفوما» از دیگر داروهای تولیدی این شرکت محسوب می‌شوند که کلیه مراحل سنتز و تولید محصول نهایی آنها در داخل کشور صورت می گیرد.
رقابت با محصولات خارجی سخت است.


مدیر این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به میزان تولیدات سالانه گفت: در حال حاضر توان تولید سالانه بیش از یک میلیون ویال تزریقی داروی زیفرون را داریم که این مقدار بیش از نیاز داخلی ماست. 


ایلکا با تاکید بر رقابت میان محصولات تولید داخلی با نمونه خارجی آن ، اظهار کرد: فرهنگ جا افتاده در کشور و گرایش به خرید نمونه‌های خارجی، تا جایی رقابت را سخت خواهد کرد که می‌تواند اهرم فشاری از جانب تولیدکنندگان خارجی بر شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدی داخلی باشد.


وی همچنین افزود: قطعا با حمایت مراجع و سازمان‌های مربوطه می‌توان در طول زمان با اثبات کیفیت داروی داخلی، تغییراتی را در رویه واردات ایجاد کرد و با اعتمادسازی در بین تمامی اقشار از جمله بیماران، پزشکان و جامعه ، میزان واردات را کاهش داد.


این فعال حوزه فناور در پایان با اشاره به حمایت‌های به انجام رسیده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بزرگ‌ترین حمایت انجام ‌شده امکان حضور، رشد و فعالیت ما در مرکز رشد بوده و امیدواریم با حمایت‌های مستمر از سوی مسوولان بتوانیم در راستای رسیدن به عمل بهتر در حوزه پزشکی گام برداریم.