به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دیرینه‌شناسان قصد دارند بدن این دایناسور 14 متری را در یک آزمایشگاه اختصاصی برای درک بهتر آن تشریح کنند.

کالبدشکافی تیرانوزاروس رکس در شبکه تلویزیونی نشنال جئوگرافیک شامل تشریح بدن این موجود توسط چهار دانشمند به رهبری دکتر لوک گمبل خواهد بود.

این مدل از چشمهایی به اندازه دانه‌های انگور، دندان‌هایی به اندازه 30 سانتیمتر و شکم بزرگی برخوردار است که براحتی می‌توانست یک کودک چهار ساله را هضم کند.

این برنامه مستند دو ساعته با همکاری با جراحان دامپزشکی، زیست‌شناسان و دیرینه‌شناسان به نمایش جدیدترین یافته‌ها در مورد دایناسور تیرانوزاروس رکس خواهد پرداخت.

دانشمندان امیدوارند بتوانند از این مدل المثنی برای بررسی اسراری مانند شکارچی یا لاشخور بودن این دایناسور، چگونگی تغذیه کردن این حیوان با وجود دست‌های کوچک آن و این که آیا تیرانوزاروس‌ها پر داشته‌اند یا خیر، استفاده کنند.

کارشناسان در جریان این کالبدشکافی با چالش‌هایی مانند بریدن استخوان‌های غول‌پیکر دایناسور منقرض شده، حرکت در میان خون آن و حتی سازگار شدن با بوی شدید اندام داخلی‌اش روبرو خواهند شد.

دکتر گمبل با بکارگیری ابزارهایی در اندازه‌های صنعتی، رهبری گروهی از دیرینه‌شناسان از جمله دکتر توری هریج، دکتر اسایو بروسات و متیو موسبروکر را در تشریح این غول 65 میلیون ساله بر عهده خواهد داشت.

دکتر هریج که پیش از این یک کالبدشکافی را بر روی ماموت پشمالو از عصر یخی انجام داده، گفت: شانس دستیابی به شواهد دیرینه‌شناسی و تبدیل آن به یک چیز قابل محسوس در جهان واقعی که قابل شناسایی و درک بدون نیاز به دانش کارشناسی باشد، بسیار ویژه است.

به گفته هریج، یکی از جالب‌ترین یافته‌ها در مورد دایناسور تیرانوزاروس رکس این است که قلب آن، مانند پستانداران و پرندگان به اندازه یک درصد کل بدن نبوده و در حقیقت کوچکتر از تصورات پیش‌بینی شده تاکنون است.

وی افزود: یک قلب بزرگتر در داخل حفره قفسه سینه جا نخواهد شد. بنابراین باید در زیر قفسه صدری دوگانه این حیوان را بررسی کرد تا به اسرار آن دست یافت.

مستند کالبدشکافی تیرانوزاروس رکس در روز هفتم ژوئن (17 خرداد) از شبکه نشنال جئوگرافیک پخش خواهد شد.