معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، 2 خط تولید فرآورده‌های مهم در صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی را افتتاح کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، با حضور دکتر سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، فاز دوم خط تولید کاتالیست‌های حاوی فلزات گران‌بها و‌ خط تولید کاتالیست‌های ایزومریزاسیون پالایشگاهی برای تولید بنزین یورو4،‌ یورو5 مورد مصرف در صنایع پتروشیمی در شرکت دانش بنیان فرآیند آسیا به بهره‌برداری رسید.

کاتالیست‌های حاوی فلزات گران‌بهای مورد نیاز صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی کشور، جزو فناوری‌های پیشرفته به شمار می‌رود که علاوه بر نیاز به دانش فنی تولید، چرخه کامل فرآوری و باز استحصال آن‌ها توسط شرکت دانش‌بنیان «فرآیند آسیا» به‌طور کامل بومی‌سازی شده است و نخستین محموله پتروشیمی پالایشگاه اصفهان برای تولید بنزین یورو4 محسوب می شود.

شرکت دانش بنیان «فرآیند آسیا» با حمایت شرکت اسپک و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، در زمینه‌هایی چون تولید کاتالیست‌های حاوی فلزات گران‌بها»، بازیابی و احیا کاتالیست‌های مستعمل و تحقیق و توسعه در حوزه نیازهای صنعت پالایشگاهی و پتروشیمی کشور، با هدف بومی‌سازی و توسعه فناوری تولید کاتالیست برمبنای بهره‌گیری از توان تخصصی و بومی کشور، بخش عمده‌ای از نیاز کاتالیستی کشور را تأمین می‌کند.

خط تولید افتتاح شده، با ظرفیت تولید سالانه 1000 تن کاتالیست‌های ایزومریزاسیون پالایشگاهی برای تولید بنزین یورو4 و 1400 تن کاتالیست های حاوی فلزات گرانبها برای کلیه مجتمع های پژوهشی، کشور را در تأمین طیف گسترده‌ای از نیاز کاتالیستی صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی کشور به خودکفایی کامل می‌رساند.

دانش فنی این فرآورده ها، پیش از این در انحصار دو شرکت یوپی آمریکا و شرکت اکسنت فرانسه بود که این شرکت دانش بنیان ایرانی به همت پژوهشگران و فناوران، انحصار تولید این دو محصول را شکست و با صرفه اقتصادی 30 درصد زیرقیمت نمونه های خارجی برای کشور، از خروج سالانه بیش از 100 میلیون دلار ارز جلوگیری کرد.

دکتر ستاری پس از افتتاح این خط تولید، از بخش‌های گوناگون این شرکت از جمله آزمایشگاه آنالیز، بخش تحقیق و توسعه،‌ارزیابی و تست کاتالیت‌ها، تخلیه و بارگیری دیدن کرد.