قارچ‌های میکوریزی با هدف کاهش مصرف کودهای شیمیایی و سموم در کشور تولیدشده و یکی از گونه‌های ارزشمند گیاهی محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، استفاده از میکروارگانیزم های مفید خاک‌زی در تکثیر گیاهان باغی، که محیط کشت استفاده‌شده به‌جای خاک عمدتاً ترکیبات مختلف معدنی و آلی فاقد قارچ‌های میکروریزی است، در دنیا به‌عنوان یک ضرورت مطرح‌شده است. خوشبختانه در ایران نیز یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به تولید آن کرده است.

بسیاری از گونه‌های ارزشمند گیاهی در سیستم ریشه ای خود، دارای نوعی رابطه هم‌زیستی با انواع به‌خصوصی از قارچ‌های میکروسکوپی مفید خاک‌زی هستند که به آنها قارچ ریشه یا مایکورایزا گفته می‌شود.

به گفته دکتر فرهاد رجالی مدیرعامل شرکت زیست فناور پیشتاز واریان، این شرکت دانش‌بنیان، موفق به تولید قارچ‌های میکوریزی شده است که یکی از اجزای اصلی سیستم ریشه ای در جوامع گیاهی است. این قارچ جذب آب و عناصر معدنی، توسط ریشه را بهبود می‌بخشد، به‌گونه‌ای که بسیاری از گیاهان بدون داشتن چنین روابط همزیستی، قادر به ادامه حیات نیستند.

مهم‌ترین اثرات مفید رابطه هم‌زیستی میکوریزی شامل بهبود تغذیه گیاه، افزایش 50 تا 10 درصدی دسترسی به منابع آب و عناصر معدنی موجود در خاک برای گیاه میزبان، افزایش جذب عناصر معدنی کم‌تحرک در خاک به‌ویژه فسفر و عناصر کم‌مصرف ازجمله آهن، روی، مس و منگنز، استفاده از سیستم آنزیمی فسفاتاز اسیدی و قلیایی برای تبدیل بخشی از فسفر آلی موجود در خاک به فرم قابل‌جذب گیاه، برقراری اثرات متقابل مثبت با میکروارگانیزم های حل‌کننده فسفات نامحول و انواع سنتزکننده مواد محرکت رشد گیاه، افزایش کارایی مصرف کودهای شیمیایی و کاهش هدرروی عناصر معدنی موجود در خاک از طریق آب شویی و روان آب‌های سطحی است.

مدیرعامل این شرکت کارایی و سودمندی استفاده از این گونه‌های گیاهی را برای افزایش رشد و پایداری ریشه، کاهش تلفات گیاه از خزانه به مزرعه یا باغ، کاهش زمان لازم برای باردهی و افزایش بازارپسندی محصولات عنوان کرد.

کاهش بیماری‌های گیاهی، بهبود کیفیت خاک، کاهش اثر تنش‌های محیطی و غیره ازجمله فواید استفاده از این گونه‌های ارزشمند گیاهی است.

این شرکت توانسته به عنوان یکی از شرکت‌های معدود در ایران به تولید این گونه‌های ارزشمند گیاهی دست یابد.
سومین جشنواره زیست فناوری ایران از 31 اردیبهشت تا 2 خردادماه 94 به همت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری در نمایشگاه بین المللی تهران برپا شده است.