در طول دوره اجرای پروژه‌های ساختمانی، با انبوهی از اطلاعات متعدد و متنوعی روبه‌رو هستیم. اطلاعاتی که به علت فقدان مستندسازی اصولی، عدم وجود آنها بهره‌برداری و نگهداری از ساختمان را با هزینه‌های هنگفتی مواجه می‌کند. به همین خاطر، سیستم‌های نرم‌افزاری می‌تواند ایفاگر نقش مهمی در راستای پیش‌گیری از هدر رفتن هزینه‌ها باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، حامد سرتیپی فعال حوزه دانش بنیان با اشاره به طول دوره طراحی اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های ساختمانی گفت: با توجه به میزان انبوهی از اطلاعات متعدد و متنوع در پروسه انجام عملیات‌های ساختمانی، امکان بررسی و به‌خاطر سپاری تمامی آن‌ها مقدور نیست و در چنین شرایطی، ذینفعان اصلی و بهره‌برداران نهایی پروژه‌ها در دروران طولانی استفاده و بهره‌برداری، با کسری اطلاعات مواجه می‌شوند که عملاً بهره‌برداری و نگهداری از ساختمان‌ها را با زحمات و هزینه‌های قابل‌توجه مواجه می‌کند.به همین خاطر و البته با با بررسی‌های به‌عمل‌آمده به نظر می‌رسد، نرم‌افزار نما ساخت بتواند چنین مشکلی را برطرف کند.


سرتیپی با تأکید بر کاهش هزینه‌ها در بهره برداری از ساختمانها گفت: استفاده از نرم‌افزار نما ساخت و اطلاعاتی که توسط این نرم‌افزار در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد، زحمات و هزینه‌های دوره بهره‌برداری از ساختمان‌ها را به‌طور چشم‌گیری کاهش می‌دهد.


وی در ادامه بیان کرد: بخش مهمی از اطلاعات هر پروژه ساختمانی نقشه است، بنابراین با توجه به ماهیت مکانی اغلباطلاعات در پروژه‌های ساختمانی، برای مکانیزه کردن فرآیند مدیریت این اطلاعات لازم است تا از سیستم‌های مبتنی بر اطلاعات مکانی استفاده شود. 


سرتیپی افزود: این شرکت دانش‌بنیان باهدف ایجاد زمینه‌ای مناسب برای مستندسازی اطلاعات فنی طرح‌ها و پروژه‌های مختلف، تشکیل شده و از زمان تأسیس تاکنون،‌ پروژه‌های متعددی را انجام داده و یا در دست اقدام دارد.


مدیرعامل شرکت فراعمران‌نگار، درباره فعالیت‌های این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: این شرکت دانش‌بنیان از زمان تأسیس تاکنون با توجه به رویکرد اساسی خود مبــنی برانجام فعالیت‌های فنی به‌صورت اســـتاندارد، موفق به اخذ گواهینامه‌ها و تقدیرنامه‌های متعددی شده است.


وی درباره نحوه عملکرد این نرم‌افزار تولیدی گفت: این نرم افزار تولیدی قادر است مجموع اطلاعاتی همچون نقشه‌های سازه¬ای، معماری، تأسیساتی، مشخصات فنی، و کاتالوگ، تشخیصات عکس و ... را که در دوره طراحی و اجرا به وجود می‌آید در محیط کاملاً یکپارچه در اختیار کسانی قرار دهد که به بهره برداری از ساختمانها می‌پردازند. 


سرتیپی با اشاره به میزان تولیدات سالانه این شرکت دانش‌بنیان گفت: با تلاش‌های تیم تحقیقاتی توانسته‌ایم 10 نسخه از نرم‌افزار طراحی ساختمان را در سال گذشته به فروش برسانیم. ضمن آن این شرکت دانش‌بنیان در نظر دارد در حوزه بین‌الملل نیز فعالیت‌هایی را داشته باشد که در پی آن مذاکراتی با کشورهای عراق و افغانستان انجام شده است.


به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این فعال فناور این‌که نرم‌افزار تولیدی مشابه خارجی یکپارچه ندارد، افزود: نرم‌افزار تولیدشده بسته به متراژ و طبقات ساختمان قیمت‌های متفاوتی دارد که برای شرکتها، سازمانها، سازندگان و بهره برداران پروژه های مختلف ساختمانی از ساختمانهای تجاری عظیم گرفته تا ساختمانهای مسکونی کوچک قابل استفاده است.