با بومی سازی سرویس های حفاری، آزمایشات بالادستی ، طراحی و تولید نرم افزارهای تخصصی و طراحی ، مهندسی و تولید پمپ های صنعتی، در حوزه صنعت، به میزان 40 درصد صرفه‌جویی ارزی در صنعت نفت کشور ایجاد شده است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نوید شریفی، عضو هیات مدیره شرکت دانش‌بنیان «مپصا» با تأکید بر اهمیت خدمات مدیریت و مهندسی در حوزه نفت و گاز و انرژی در کشور گفت: با خودباوری و اهمیت به جوانان نخبه دانشگاه ها و استفاده از دانش تولید شده در دانشگاه های کشور با استفاده از سیستم های مدیریتی و تجارب بدست آمده در کشورهای توسعه یافته، می توان دانش مهندسی را در کشور نهادینه نمود. 


وی افزود: همچنین با کمک دانش فنی و توان ساخت در داخل کشور، می توان تجهیزات خاص صنعت نفت و گاز را در غیاب شرکت های معتبر خارجی انجام داد.


شریفی با اشاره به تیم‌ حاضر درزمینه‌های صنعتی این شرکت دانش‌بنیان، گفت: بیش از سیصد نفر پرسنل فعال هستند که بیش از هشتاد و پنج درصد از نیروهای آن متخصصان و فارغ التحصیلان در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند. 


عضو هیات‌مدیره این شرکت دانش‌بنیان گفت: از طرف دیگر این شرکت فعال در حوزه نفت و گاز و انرژی با به انجام رساندن خدمات خود درزمینه مدیریت پروژه، طراحی و مهندسی و پروژه های بالادستی صنعت نفت، موفق به اخذ گواهینامه ISO 9001-2000 شده که طی آن فرآیندهای سازمان شناسایی و الزامات استاندارد پیاده شده است. همچنین در راستای رسیدن به مدل تعالی سازمانی EFQM ، موفق به اخذ گواهینامه مدل تعالی از موسسه مطالعات بهره‌وری و منابع انسانی شده است. 


وی با اشاره به فعالیت‌های در دست اقدام این شرکت دانش بنیان اظهار کرد: انجام آزمایشات بالادستی و ارائه خدمات زمین شناسی بالادستی صنعت نفت و گاز، ارائه سرویس های نمودارگیری گل، مغزه گیری و ایمنی در عملیات حفاری، مدیریت طرح و بازرسی، طراحی و ساخت تجهیزات صنعتی مانند پمپ های خاص مورد نیاز صنعت نفت و تجهیزات مورد نیاز سرویس های حفاری، طراحی نرم‌افزار تخصصی، و همچنین برگزاری دوره های آموزش، از زمینه‌های فعالیت این شرکت دانش‌بنیان محسوب می‌شود.

 

بومی‌سازی سرویس مغزه‌گیری در کشور برای نخستین بار

این فعال حوزه دانش‌بنیان در ادامه اظهار کرد: طراحی و تولید نرم‌افزارهای تخصصی در حوزه صنعت نفت که مشابه داخلی نداشته و برای نخستین بار در کشور طراحی و پیاده سازی شده و در حال حاضر در شرکت های تابعه شرکت نفت و شرکت گاز در حال استفاده است. از طرف دیگر فعالیت در سرویس‌های حفاری و نمودارگیری از چاه‌های نفتی و بومی‌سازی سرویس مغزه‌گیری از دیگر فعالیت‌های انجام شده توسط این شرکت دانش‌بنیان به‌شمار می‌رود.


وی در پایان با اشاره به ارتباطات هم افزا با شرکت‌های خارجی و داخلی گفت: تلاش این شرکت جهت توسعه دانش در کشور منوط به فعالیت های جاری نبوده و با حمایت از شرکت های نوپا با استفاده از اعتبارات شرکت و ارتباطات با شرکت های خارجی نسبت به انتقال دانش فنی به داخل کشور اقدام نموده است.