بسیاری از کشورهای فقیر از نعمت داشتن برق محروم هستند اما اکنون چراغ منحصر به فردی اختراع و ساخته شده که با

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، با وجود اینکه در عصر ارتباطات و فناوری زندگی می کنیم اما باز هم بسیاری از خانواده ها در کشورهای فقیر از ساده ترین امکانات مانند برق یا آب شرب سالم محروم هستند. بسیاری از خانواده هایی که در کشورهای افریقایی زندگی می کنند برای روشنایی مجبور به سوزاندن چوب، نفت سفید یا ... هستند. اما محققان انگلیسی موفق به ساخت چراغ متفاوتی شده اند که با جاذبه زمین کار می کند و می تواند راه حل مفیدی برای چنین خانواده هایی باشد.

GravityLight چراغ ارزان قیمتی است که می تواند روشنایی را به منازل بیاورد. این چراغ به جای استفاده از سیم و دو شاخه یا پنل های خورشیدی گران قیمت تنها با یک سیم ثقلی ارزان قیمت کار می کند.

چراغ

چگونگی عملکرد این چراغ را می توان در برداشت انرژی از جسمی دانست که دارای ارتفاع است. کاربران با کشیدن یک ریسمان سبب بالا رفتن یک وزنه ۱۱ کیلوگرمی می شوند سپس با رها کردن سیم و بازگشت جسم به حالت اولیه خود باعث ایجاد پروسه ای می شوند که بسیار آهسته اما با گشتاور بالایی همراه است. حرکت چرخ زنجیر در زمان پایین آمدن وزنه باعث می شود تا ژانراتور DC با سرعتی در حدود هزاران دور در دقیقه به چرخش درآید.



این انرژی برای روشن شدن لامپ هایLED کم مصرف کافی بوده و به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه را با توجه به ارتفاع وزنه روشن خواهد بود و نوری سفید رنگ را در اطرافش پخش می کند. اولین مصرف کنندگان این چراغ ها شهروندان کنیایی خواهند بود.