حقانی گفت: راه‌اندازی باشگاه محققان‌سرآمد به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقدامی انرژی‌زا در جامعه علمی کشور است که انگیزه افراد را برای رشد پژوهش‌ها و تحقیقات دوچندان کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، زهرا حقانی؛ محقق‌سرآمد رشته فیزیکِ نظری و استاد دانشگاه دامغان ضمن اشاره به نقش مهم علوم‌پایه در توسعه‌‎پایدار، گفت: رشته‌های علوم بنیادین بر خلاف مهندسی، به دنبال شناخت طبیعیت گام برمی‌دارند.

وی با بیان ضرورت تحقیق و پژوهش در این علوم، افزود: امواج رادیویی و قوانین حاکم بر آن توسط محقق فیزیکدان کشف می‌شود و سپس مهندس با استفاده از این قوانین و اطلاعات کاربردی، بروز عینی علم را به منصه‌ی ظهور می‌رساند.

حقانی ادامه داد: از محقق رشته‌های علوم بنیادین نباید ارتباط با را صنعت انتظار داشت چراکه رشته‌های مهندسی صنعت را می‌سازند، محقق علوم‌پایه در واقع پل ارتباطی بین صنعت و مهندسی است. بنابراین تقویت علوم‌پایه اولین گام در شکوفایی صنعت است.

وی اضافه کرد: اگر هدف از اقدامات جدید پژوهش‌محوری است باید دانست که علم نزد علوم‌پایه و صنعت پیش مهندسی است. در حال حاضر قوانین وزارت علوم بیشتر آموزش‌محور است تا پژوهش‌محور.

محقق‌سرآمد دانشگاه دامغان با تأکید بر اینکه فیزیک‌نظری نیاز به امکانات سخت‌افزاری ندارد، اظهار داشت: محیط آرام، پهنای باند اینترنتی مناسب و ارتباط با دیگر محققان دنیا، نیازهای یک پژوهشگر در رشته فیزیک و خاصه گرایش نظری است.

وی افزود: شرکت در فرصت‌های مطالعاتی و سمینارهای بزرگ دنیا و ارتباط و تعامل با محققان برجسته بین‌المللی علاوه بر آشنایی محقان داخلی با آخرین دستاوردهای علمی جهان، می‌تواند نقش بسزایی در پرورش ایده و ارتقاء کیفیت تحقیق و پژوهش‌ها داشته باشد. از طرفی دعوت از دانشمندان برجسته دنیا و برگزاری سمینارهای بین‌المللی در داخل کشور نیز با تسهیل در روند صدور روادید و همچنین فراهم کردن زمینه حضور این افراد در کشور می‌تواند تحقق یابد.

محقق‌سرآمد دانشگاه دامغان با اشاره به تسهیلات دوره پسادکتری گفت: به دلیل نامناسب بودن شرایط اشتغال فارغ‌التحصیلان دوره دکتری، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند بلافاصله بعد از دانش‌آموخته شدن وارد بازار کار شوند؛ این در حالیست که حضور در پسادکتری بهترین زمان برای پرورش ایده‌های پژوهشگر است.

وی در ادامه به برگزاری نشست مرجعیت علمی جهان اشاره کرد و گفت: این اقدام معاونت علمی‌وفناوری اقدامی انرژی‌زا در جامعه علمی کشور است که انگیزه افراد را برای رشد پژوهش‌ها و تحقیقات دوچندان کرده است. قرار گرفتن در بین 150 محقق‌سرآمد و استفاده از تسهیلات آن محرک خوبی برای جنب‌وجوش پژوهشی محققان بود.

حقانی ادامه داد: جای خالی باشگاه پژوهشگران‌سرآمد در جامعه علمی کشور احساس می‌شد چراکه محقق عملاً ارتباطی با نظام آموزشی نداشت. این اقدام موجب می‌شود نیازهای پژوهشی کشور توسط خود پژوهشگران و بدون واسطه به اطلاع مسئولان ذی‌ربط برسد تا در حد امکان گام‌های مناسبی برای رفع آنها برداشته شود.