یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به معرفی نسل جدیدی از یوپی‌اس‌های مخصوص مراکز داده به بازار کشور شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این خانواده از یوپی‌اس‌های مراکز داده که طراحی و تولید آنها به‌طور کامل در داخل کشور و توسط شرکت تحقیقات الکترونیک فطروسی انجام شده است، براساس یک معماری کاملا منعطف و قابل توسعه به‌صورت ماژولار در واحدهای ۴۰KVA و با راندمان بسیار بالای ۹۶ درصد تولید و طی سه ماه گذشته به بازار عرضه شده است. 

ساختار ماژولار و طراحی ویژه این تجهیزات به گونه‌های است که دستیابی به تراکم فوق‌العاده زیاد ۴۰KVA به ازای هر ۱۳ سانتی-متر از ارتقاع راک ۱۹ اینچ امکان‌پذیر شده است.این ابعاد عملاً پر تراکم‌ترین یوپی‌اس ماژولار حال حاضر در جهان است.

امروزه یوپی‌اس‌های مراکز داده تقریباً به‌صورت کامل توسط شرکت‌های بزرگ اروپای غربی و آمریکا تولید می‌شوند. این برای اولین بار است که خانواده کاملی از یوپی‌اس‌های مخصوص مراکز داده توسط یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی طراحی و ساخته‌شده است. 

این موضوع موجب جذب ارزش‌افزوده اقتصادی بالائی در کشور خواهد شد و قدم مؤثری را در زمینه عدم وابستگی فنی و اجرائی به خارج از کشور در تجهیزات الکترونیک قدرت مراکز داده برخواهد داشت. 

توسعه این فناوری بومی نگرانی‌ها و مشکلات مربوط به پشتیبانی و زمان طولانی و هزینه‌های گزاف مترتب بر پشتیبانی این‌گونه تجهیزات که معضلی بسیار بزرگ برای سازمان‌های کشور هستند را نیز مرتفع کرده است.

علاوه بر مزایای اقتصادی و کیفی این محصولات، توسعه و تولید داخلی این تجهیزات و به‌ویژه سیستم‌های مدیریت و کنترل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این یوپی‌اس‌ها برخی از بزرگ‌ترین مخاطرات امنیتی را که سازمان‌های بزرگ و حساس کشور در بهره‌برداری از یوپی‌اس‌های خارجی با آن روبرو هستند، به‌طور کامل برطرف خواهد کرد. 

کلیه یوپی‌اس‌های مخصوص مراکز داده با روش‌های آشکار و پنهان متعددی ماهیتاً قابلیت مدیریت و کنترل از راه دور را برای شرکت‌های عمدتاً آمریکائی سازنده اصلی فراهم می‌آورند. گرچه برخی از این روش‌ها در وهله نخست برای امکان پشتیبانی و خدمات‌رسانی سریع‌تر و ارزان‌تر از راه دور تعبیه شده‌اند.

لیکن نه تنها به دلیل تحریم‌های جاری در ایران قابل خدمات‌رسانی نیستند، بلکه عملاً مخاطره بسیار بزرگ و حیاتی را برای اخلال و توقف کار این یوپی‌اس‌ها و در نتیجه توقف عملکرد مراکز داده که شریان‌های مالیاتی اطلاعات و خدمات الکترونیکی در کشور هستند را به دنبال داشته باشند. این نوع اخلال در عملکرد مراکز حساس یک کشور در جریان حمله بسیار سریع و غافلگیرکننده آمریکا به کشور عراق مورد استفاده وسیع قرار گرفت.

حمیدرضا ریاحی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تحقیقات الکترونیک فطروسی، که در پارک فناوری پردیس معاونت علمی مستقر است، با اعلام تجاری شدن این محصول گفت: این فناوری به‌صورت کاملاً بومی توسعه یافته ، تجاری‌سازی شده و با کیفیت، ابعاد و قیمت کاملاً مناسب‌تر در مقایسه با محصولات رقبای اروپای غربی و آمریکائی به بازار عرضه شده است.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری دو میلیارد تومانی این شرکت در توسعه این تولید داخلی برای جایگزینی این خانواده از محصولات عنوان کرد که سالیانه ده‌ها میلیون دلار صرف واردات یوپی‌اس‌ها و تجهیزات مرتبط برای مراکز داده در کشور می‌شود.

مدیرعامل مرکز تحقیقات الکترونیک فطروسی، حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را در گسترش این امر و به‌ویژه در دوره اولیه تجاری‌سازی انبوه آن مؤثر بیان کرد و گفت: اگر بتوان با تسهیلات ارزان قیمت این محصول را با سرعت بالاتر و قیمت مناسب‌تر به بازار عرضه کرد عملا دوره تجاری‌سازی و اعتمادسازی سازمان‌های بزرگ به این خانواده از محصولات داخلی کوتاه‌تر خواهد شد و قدم مؤثری در موفقیت کار حاصل خواهد شد.