ارتقاء فرهنگ مدیریت مصرف انرژی و نظارت بر اجرای آن از موارد موردنیاز و ضروری در صنعت تاسیسات و انرژی کشور است، که صنعتگران در کشور با تولید انواع بویلرها و مخازن همراه با استانداردهای بین‌المللی و ملی توانسته‌اند، با رویکرد اصلاح الگوی مصرف در صنعت تاسیسات و بهینه‌سازی مصرف انرژی در این صنعت، گامهای مثبت و موثری در راستای تحقیق اهداف طرح ملی کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان حرارتی در بخش ساختمان و صنایع مختلف تولیدی بردارند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، علی‌اصغر رحمانی مدیرعامل شرکت مخزن فولاد رافع با اشاره به رویکرد بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت تاسیسات گفت: این شرکت حدود دو دهه سابقه فعالیت در صنعت تاسیسات و انرژی کشور یکی از شرکت های دانش بنیان برتر در سطح استان مازندران و در بین شرکت های فعال در عرصه تاسیسات و دیگ های بخار در سطح کشور است. شرکت مخزن فولاد رافع در چندسال اخیر با رویکرد بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی در واحد فنی و مهندسی و R&D خود اقدام به مطالعات و تحقیقات گسترده برای تولید محصولات جدید کرده است که حاصل تلاش های این واحد، تولید 10 محصول جدید در زمینه بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی بوده است. 


این شرکت دانش‌بنیان جزء اولین شرکت‌هایی است که در بین استان‌های شمالی کشور موفق به اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری از مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران شده است.

طراحی منطبق با استاندارد

رحمانی این شرکت دانش‌بنیان را ازجمله 500 شرکت بزرگ صادرکننده در کشور خواند و افزود:‌ این شرکت از اعضای انجمن صنعت تأسیسات ایران بوده که تولیدات آن طبق سفارش مشتریان و بر اساس نقشه‌های طراحی‌شده منطبق با استانداردهای DIN آلمان،B.S انگلیس، 4231 و 7911 ملی ایران تولید می‌شود.


وی همچنین افزود: کلیه محصولات این شرکت شامل دیگ‌های بخار تا ظرفیت kg/hr 31750 و دیگ‌های آب گرم و آب داغ تا ظرفیت kcal/hr 15000000 و ... با علامت و پلاک استاندارد به بازار عرضه می‌شود. 


مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان به روش‌های نظارت بر روی محصولات تولیدی اشاره کرد و گفت: کلیه ورق‌ها و تیوپ‌ها با گواهی‌نامه کمپانی‌های سازنده کنترل می‌شود. وی در این خصوص افزود: شرکت دارای واحد کنترل کیفیت مجهز و مجرب است و انواع تست‌های شیمیایی، مکانیکی، رادیوگرافی، ذرات مغناطیسی و مایعات نافذ بر کلیه محصولات صورت می‌پذیرد. همچنین شرکت دارای بازرس مقیم از طرف شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران است، که تست‌های آلتراسونیک و Pt را به صورت مداوم انجام می‌دهند.

 

صادرات مستمر به کشورهای همسایه
رحمانی با اشاره به فعالیت در حوزه صادرات گفت: برخی از محصولات این شرکت به کشورهای افغانستان، آذربایجان، امارات، قزاقستان، عراق، ازبکستان، ارمنستان، ترکیه و ... به‌صورت مستمر صادر می‌شود. همچنین در سال‌های 87، 88 و 89 جزء تولیدکنندگان برتر صنایع فلزی کشور انتخاب‌شده است و در سال 1389 نیز با توجه به عملکرد مثبت و برنامه‌های آ تی شرکت، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان این شرکت را مفتخر به دریافت لوح حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کرده است. 


این فعال فناور با اشاره به میزان تولیدات سالانه محصولات دانش بنیان این شرکت اظهار کرد:‌ میزان تولیدات در سال با توجه به سیاست کشور و انبوه‌سازی محصولات در حال حاضر به 100 تا 200 دستگاه در سال است، که ظرفیت تولیدات این شرکت دانش‌بنیان با اجرای طرح توسعه برای هرکدام از محصولات جدید دانش بنیان بین 750 تا 1000 دستگاه در سال نیز خواهد رسید.


وی در پایان با توجه به ضرورت حمایت از تولید ملی و اهمیت رشد و شکوفایی صنعت با دانش بومی و داخلی، واردات محصولات خارجی به کشور را در شرایط موجود یکی از مشکلات اصلی بازار داخلی در برابر تولیدکنندگان و فعالان عرصه صنعت دانست و تأکید کرد که برای افزایش سهم بازار داخلی و خارجی و حرکت به سمت افزایش سهم صادرات کالاهای غیرنفتی کشور، حمایت از شرکت های کوچک و دانش بنیان برای تأمین مالی ارزان قیمت طرح های توسعه و جدید، باید از الویت های دولت و نهاد های ذیربط تأمین مالی کننده باشد تا بتوان با افزایش سطح تولید ملی و ایجاد اشتغال مولد از شرایط فعلی و مشکلات حاکم بر فضای کسب و کار کشور خارج شد.