معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در افتتاحیه Innotex 2015 ضمن بازدید از دستاوردهای داخلی و بین‌المللی فناوری و نوآوری ارائه‌شده در این نمایشگاه، از دستگاه جراحی از راه دور، یکی از دستاوردهای بومی ارائه‌شده در این نمایشگاه رونمایی کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، درافتتاحیه دومین نمایشگاه فناوری و نوآوری (Innotex 2015)، برگزاری این نمایشگاه را زمینه‌ساز ارائه حمایت‌ تسهیلاتی به شرکت‌ها، برای ارائه آن‌ها در سطح گسترده‌تری در آینده خواند و افزود: این نمایشگاه تمرین و پایلوت بسیار خوبی برای ارائه گسترده تسهیلات در حوزه صادرات و انتقال فناوری محسوب می‌شود. تسهیلات در این نمایشگاه در ابعادی کوچک‌تر ارائه می‌شود تا ضمن سنجیده شدن ابعاد آن، برای ارائه به‌صورت گسترده در آینده با مشکلی مواجه نشود.

ستاری با بیان این‌که امکانات بسیار خوبی در قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان برای رشد و توسعه شرکت‌ها پیش‌بینی شده است، گفت: اگرچه در ابتدا، با توجه به مقاومت‌های موجود به دلیل سیطره اقتصاد نفتی، چرخ‌های این قانون به خوبی حرکت نمی‌کرد، اما اکنون شاهد اتفاقات مثبت این قانون در فرهنگ اقتصادی هستیم.

افتخار به تولید بر مبنای صنعت واقعی

وی افزود: ما طی سال‌های پیشین همواره به اول بودن نفت و گازمان در دنیا افتخار می‌کردیم، اما افتخار به این دارایی‌ها، هیچ‌گاه به تولید بر مبنای صنعت واقعی را به همراه نداشته است.

رییس هیات امنای پارک فناوری پردیس، بازگشت به ارزش‌های درونی، توجه به سنت‌ها و برتری‌های سرزمینی را از اساسی‌ترین پایه‌های اقتصاد دانش‌بنیان دانست و افزود: جوانان خلاق و نیروی انسانی متفکر، مهم‌ترین ارزش‌های اقتصاد دانش‌بنیان به‌شمار می‌رود و شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ و موفق با خلاقیت همین جوانان که اغلب کم‌تر از 30 سال سن دارند، ایجاد می‌شود.

تسهیل‌گری دولت برای فعالیت شرکت ها در اقتصاد دانش بنیان

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان بستری مناسب برای توانمندشدن شرکت‌ها، بیان کرد: کار ما در دولت تسهیل‌گری فعالیت شرکت‌ها بر بستر این قانون است و نفس برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره ‌ها برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان کافی نیست و نخستین و مهم‌ترین مشکل، فرهنگ این اقتصاد است که باید اصلاح شود.

ریس بنیاد ملی نخبگان، با بیان اینکه برگزاری همایش کارآفرینان ایرانی خارج از کشور هفته گذشته در برلین، نقش حضور و هم‌فکری ایرانیان نخبه خارج از کشور در ورود دانش و ترویج فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان سازنده است، افزود: بسیاری از متخصصان ایرانی در شرکت‌های بزرگ جهان مشغول فعالیت هستند که می‌توانند به هم‌وطنان خود کمک کنند. این کمک‌ها و سرمایه‌ها با توجه به این‌که توانمندی و دانش و فناوری به کشور وارد می‌کنند، از سرمایه‌گذاری مادی بسیار ارزشمندتر است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور پس از مراسم افتتاحیه در سالن خلیج فارس نمایشگاه حضور یافت و ضمن بازدید از دستاوردهای داخلی و بین‌المللی فناوری و نوآوری ارائه‌شده در این نمایشگاه، از دستگاه جراحی از راه دور، یکی از دستاوردهای بومی ارائه‌شده در این نمایشگاه رونمایی کرد.

دومین نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری innotex2015 با حضور شرکت‌هایی از 15 کشور خارجی، 19 تا 22 خردادماه سال جاری، به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط پارک فناوری پردیس معاونت علمی در سالن‌های 44 و خلیج فارس محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا خواهد بود.