فناوران در حوزه دریا با به کارگیری فناوری اطلاعات دریایی، موفق به تولید سیستم جامع مدیریت کشتی ها در داخل کشور شدند که در حال حاضر در حال توسعه و گسترش ماژول های این سیستم بسیار عظیم هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، یسری حویزاوی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «اطلس راهبرد دریا» با اشاره به اهمیت فناوری اطلاعات دریایی در کشور گفت: از آنجا که رویکرد این شرکت دانش‌بنیان پرداختن به (فناوری اطلاعات دریایی) در کشور است، با فعالیت درزمینه اطلاعات دریایی و تلفیق دانش دریایی و دانش فناوری اطلاعات، برای تسهیل عملیات دریایی و بهره گیری از فناوری‌های نوین به فعالیت می‌پردازد. 


وی همچنین افزود: این شرکت دانش‌بنیان با پرداختن به موضوع فناوری اطلاعات دریایی که یک موضوع نوآورانه تلقی می‌شود و با در نظر گرفتن این موضوع که کارشناسان در این حوزه بسیار معدود و حتی انگشت‌شمار هستند، به جذب نخبگان کشوری که به این سیستم‌ها تسلط کافی و کامل دارند پرداخته است تا سیستم جامع مدیریت کشتی‌ها را تولید کند. 


حویزاوی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه صادرات گفت: سیستم رهگیری کالای کشتی، از سیستم‌هایی است که به یک شرکت اماراتی به فروش رسیده است. و این سیستم دریایی دارای استانداردهای بین‌المللی است که در صورت کسب این استانداردها، کیفیت سیستم قابل احراز و اطمینان است.


مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان نبود سیستم داخلی برای ارائه به شرکت‌های کشتیرانی را از معضلات اساسی در حوزه دریا خواند و افزود: مشاهده می‌شود برخی از شرکت‌های کشتیرانی اقدام به خرید سیستم‌های خارجی با قیمت‌های هنگفت کرده‌اند، که به دلیل هزینه بسیار بالای سیستم‌های مشابه خارجی، میزان ارزبری در کشور به چند میلیون دلار می‌رسد.


این فعال حوزه فناور با تأکید بر منطبق بودن سیستم‌های تولیدی با استانداردهای بین‌المللی اظهار کرد: این شرکت دانش‌بنیان سیستم‌های تولیدشده را بر اساس استانداردهای بین‌المللی طراحی و پیاده‌سازی کرده است و بر آن اساس متعاقباً اقدام به کسب این استانداردها کرده است. و از سوی دیگر از طریق هزینه فروش نرم‌افزار، مزیت رقابتی برای فروش محصول باکیفیت بالا و هزینه اقتصادی در بازارهای داخلی و بین‌المللی ایجاد می‌کند.

واردات محصولات مشابه خارجی در کشور به حداقل خود رسیده است

حویزاوی با اشاره به پرداخت هزینه‌های هنگفت سیستم‌های مشابه خارجی گفت: واردات محصول توسط بخش قلیلی از شرکت‌های کشتیرانی صورت می‌پذیرد، و کمتر از 5% حاضر به پرداخت هزینه‌های بسیار بالا (حتی یک‌میلیون دلار) بابت سیستم هستند. 


مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان کمک‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را کمک به کاهش چالش‌های پیش رو در حوزه دریا خواند و افزود: معاونت علمی ریاست جمهوری با برگزاری نشست سعی بر حمایت و معرفی محصولات و خدمات این شرکت به جامعه دریایی داشته که سایر شرکت‌های دریایی با تکیه‌بر توان داخلی، نیازمندی‌های خویش را مرتفع کنند. معاونت علمی ریاست جمهوری، این شرکت را به‌منظور دریافت تسهیلات به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی و علاوه بر آن تمهیداتی نیز به‌منظور کاهش چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی کرده است.


وی با تاکید بر اهمیت دریا در کشور و استفاده از آن در عرصه‌های مختلف اجتماعی گفت:کشور ما دارای سرمایه‌های غنی آبی است و بیش از 90% حمل‌ونقل کشور به‌صورت دریایی صورت می‌پذیرد که سهم مهمی در اقتصاد کشور دارد. در عرصه اجتماعی، فرهنگ‌سازی و ارزش نهادن به این سرمایه ارزشمند ازلحاظ زیست‌محیطی و ایمنی، می‌تواند در حفظ و نگهداری از منابع آبی کشورمان تأثیر فراوانی داشته باشد.


حویزاوی از به‌کار گیری فناوری‌های نوین همچون فناوری اطلاعات صنایع دریایی، در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته سخن گفت و افزود: در کشور ما فقدان به‌کارگیری فناوری اطلاعات لطمات فراروانی را به این صنعت وارد آورده است و این در صورتی است که با توجه به دارا بودن سرمایه‌های انسانی بسیار ارزشمند در صنایع دریایی در کشور ما، در صورت حمایت ارکان دریایی کشور از پژوهشگران، قطعاً پژوهش‌های بیشتری در این زمینه صورت خواهد گرفت. 


وی در پایان گفت: بزرگ‌ترین حمایت ارکان دولتی، الزام به‌کارگیری کالاها و محصولات دانش‌بنیان تولید داخل باهدف استقلال، اشتغال‌زایی و خودکفایی به‌جای خرید محصولات خارجی و خروج مبالغ زیاد ارز از کشور است.