غلظت گرد و خاک در سیستان صبح امروز به سبب وزش طوفان شدید شن به ۲۵ برابر حد مجاز و هشت برابر حد بحرانی رسید و نفس های مردم را به شمارش انداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، باز هم بادهای ۱۲۰ روزه و قصه تکراری خشکسالی سیستان و فریاد های گمشده در طوفان صدر خبر های امروز سیستان و بلوچستان بود.

۱۷ سال است که هامون خشکیده و روزهای آخر فصل بهار در این دیار با شروع بادهای ۱۲۰ روزه جهنمی با گرمای بیش از ۴۰ درجه و بارش خاک به پا می کند و چشم مردم سیستان را بر روی خوش زندگی می بندد.

شدت طوفان امروز به حدی رسید که از بامدادان مردمان سیستان برای در امان ماندن از خطرات توفان خود را در خانه ها محبوس کرده و پنجره های خود را بر روی طبیعت با وجود هوای بیش از ۴۰ درجه بسته اند.

تردد در محورهای سیستان به کندی صورت می گیرد

در همین رابطه فرمانده پلیس راه  شمال سیستان و بلوچستان در گفتگو با مهر گفت: در اثر طوفان شدید شن اکنون دید افقی در منطقه سیستان به ۵۰ متر رسیده است و  تردد ها در محورهای اصلی و فرعی به کندی صورت می گیرد.

سرهنگ ایوب شرافتی افزود: توصیه می شود رانندگان از تردد های غیر ضروری در محورهای شمالی خودداری کنند زیرا در صورت کاهش دید بیشتر حسب یقین محورها بسته خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمامی نیروی های پلیس راه با تمام توان در محورهای شمالی حضور دارند و از رانندگان درخواست می شود تا به منظور حفظ ایمنی با چراغ روشن و رعایت سرعت مطمئنه در این شرایط تردد کنند.

ذرات معلق در هوا سیستان به سه هزار و ۹۲۴ میکرو گرم رسید

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان در این باره به خبرنگار مهر گفت: بر اساس اعلام مرکز پایش اکنون ذرات معلق در هوای سیستان به سه هزار و ۹۲۴ میروگرم رسید که این با توجه به استاندارد ۱۵۵ میکروگرم در هر مترمکعب شرایط بحرانی را به منطقه تحمیل کرده است.

سعید محمودی بیان کرد: شدت وزش طوفان، غلظت گرد و غبار حاکم بر منطقه سیستان، شرایط آب و هوائی را در شمال سیستان و بلوچستان به ۲۵ برابر حد مجاز و هشت برابر حد بحرانی رساند.

وی گفت: حداقل شعاع دید افقی در منطقه سیستان با توجه به شدت غلظت گرد و غبار ۵۰ متر گزارش شده است.

سرعت طوفان شن در سیستان به ۱۱۵ کیلومتر رسید

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، حداکثر سرعت توفان همراه گرد و خاک شدید که از روز گذشته منطقه سیستان را فرا گرفته است به ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت رسید.

توفان گرمسیری در موقعیت عرض جغرافیایی ۲۰ درجه شمالی و ۶۵ درجه شرقی تشکیل و در فاصله ۹۶۰ کیلومتری از سواحل استان جریان دارد.

پیش بینی می شود از امروز بعد از ظهر از شدت توفان در منطقه سیستان کاسته شود اما با توجه به این شرایط از بعد از ظهر تا شب ابتدا نواحی شرقی سواحل سیستان و بلوچستان مواج و طوفانی می شود و به تدریج تا پایان هفته بیشتر نقاط دریای عمان مواج و طوفانی است.

تمامی بیمارستان های سیستان به حالت آماده باش در آمدند

دانشگاه علوم پزشکی زابل با توجه به شرایط بحرانی منطقه اعلام کرد که تمامی بیمارستان منطقه سیستان به سبب خدمات رسانی به بیماران احتمالی تنفسی به حالت آماده باش در آمدند.

این دانشگاه اعلام کرد: همچنین در مناطقی از سیستان که شرایط بحرانی است، توزیع ماسک رایگان نیز در دستور کار قرار دارد و امیدواریم در تعامل دانشگاه با مردم بتوانیم سلامت مردم را به بهترین شکل حفظ کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سیستان شامل پنج شهرستان زابل، هیرمند، هامون، نیمروز و زهک است.