موسسه رشد فناوری رازی با وجود زیرساخت‌های فناوری تولید واکسن‌های انسانی، دام و طیور و سرم‌های درمانی و سایر فرآورده‌های بیولوژیک، می‌تواند به‌عنوان مولدترین پارک فناوری منطقه به فعالیت بپردازد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شمس‌الدین قائم‌مقامی، معاون مرکز رشد فن‌آوری موسسه رازی با اشاره به تأسیس مرکز رشد فناوری در این موسسه گفت: مرکز رشد فناوری رازی به نمایندگی از موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با ارایه فرآورده‌های این موسسه در حوزه واکسن‌های انسانی، واکسن‌های دام و طیور و سرم¬های درمانی فعالیت دارد.


قائم‌مقامی با اشاره به انتقال هشت محصول به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در حال حاضر فناوری هشت محصول به شرکت‌های دانش‌بنیان منتقل‌شده و این شرکت‌ها در مرکز رشد فناوری رازی تا سه سال موردحمایت قرار می‌گیرند. 


این فعال حوزه فناور با تاکید بر کاهش وابستگی به محصولات مشابه خارجی گفت: در حال حاضر بخش عمده واکسن‌های مورد مصرف در کشور، زیر نظر حمایت موسسه رازی انجام می‌گیرد و عمده نیاز کشور در زمینه بیولوژیک (تولید واکسن‌های دامی و انسانی) نیز از طریق موسسه رازی فراهم می‌شود. 


وی با تاکید بر این‌که، قطع وابستگی ایران در زمینه‌های یادشده به میزان قابل‌توجهی رشد پیداکرده است، افزود: به همین خاطر بخش عمده‌ای از این محصول در کشور فراهم می‌شود و نیازی به واردات آن نیست. 


قائم مقامی در ادامه اذعان کرد: وزارت بهداشت و درمان و سازمان دامپزشکی از ناظران محصولات این دست محصولات تولیدی هستند، که نظارت مستقیم آن‌ها روی محصولات تولیدی یادشده، باعث ارتقای کیفی این محصولات می‌شوند.


معاون مرکز رشد فن‌آوری موسسه رازی با اشاره به تولید بومی محصولات تولیدشده در کشور گفت: مطمئناً اگر بتوانیم تولید بومی داشته باشیم به طور حتم کیفیت محصولات تولیدی بیشتر خواهد شد. 


قائم‌مقامی در مقایسه فرآورده‌های بیولوژیک کشور با سایر کشورهای تولید‌کننده گفت: درواقع فراورده‌های تولیدی چه درزمینه بهداشت انسانی و چه درزمینه بهداشت دامی به صرفه‌تر و ارزان‌تر است و این تفاوت قیمت در مواقعی به یک‌سوم و حتی یک‌دهم نیز می‌رسد. 


وی در پایان با اشاره به موقعیت استراتژیک موسسه رازی در کشور گفت: با توجه به اهمیت این‌دست موسسه‌های علمی در کشور، انتظار می‌رود که آن‌ها از طرف مسوولان و به‌ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیش از پیش حمایت شوند تا بتوانند درزمینه پزشکی نیازات کشور را فراهم آورند.