مالچ پلیمری سازگار با محیط زیست، برای مقابله با ایجاد ریزگردها تولید و در جشنواره و نمایشگاه ملی فناوری های «آب، خاک و محیط زیست» ارائه شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این مالچ پلیمری که در جشنواره و نمایشگاه ملی «آب، خاک و محیط زیست» ارائه شده ، برای جلوگیری از ایجاد ریزگردها و حفظ رطوبت خاک توسط فناوران کشورمان در قالب یک شرکت دانش بنیان تولید شده است.


کار تولید مالچ پلیمری سازگار با محیط زیست، انجام شده و پروپوزال این طرح برای دریافت حمایت مادی به ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست ارسال شده است که در حال حاضر در این ستاد در دست بررسی قرار دارد.


این مالچ پلیمری سازگار با محیط زیست، طوری طراحی شده که می‌تواند به مدت پنج سال در خاک باقی مانده و ذرات خاک را به طور کامل به هم بچسباند. همچنین به جلوگیری از رخداد پدیده بلند شدن خاک از زمین و ایجاد ریزگردها کمک کند.


هنگام بارش باران، این مالچ پلیمری قابلیت باز شدن و عبور آب از خود را دارد و در هنگام قطع باران، در مقابل بخارآب، غیر طراواست. همچنین به حفظ رطوبت در خاک کمک می‌کند.


بر همین اساس، طرح پایلوت این مالچ در کویر و بیابان‌های کاشان در حال تست و اجراست.


آزمایش شبیه ساز باران، تونل باد، مقاومت فشاری رشد گیاهان و جوانه زدن گیاهان، در محیط آزمایشگاهی، توسط مالچ پلیمری سازگار با محیط زیست انجام شده است.


هدف اصلی از تولید این مالچ پلیمری رسیدن به هوای پاک است و غنی‌سازی خاک به دلیل وجود مواد مغذی در مالچ، جلوگیری از فرسایش‌های تخریبی و بادی و حفظ رطوبت خاک، از دیگر توانایی‌های این مالچ تولید شده است.


جشنواره و نمایشگاه ملی «آب، خاک و محیط زیست»، از 23 تا 26 خردادماه سال جاری، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) میزبان عموم علاقه‌مندان است.