یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس معاونت علمی موفق به تولید دو نوع دیگر از مواد تغییر فاز دهنده ی قابل‌استفاده در صنایع مختلف با دمای پافشاری 21 و 28 درجه سانتی‌گراد شده و این دستاورد و تکنولوژی را به بازار عرضه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان که در پارک فناوری پردیس معاونت علمی مستقر است و از حمایت‌های این پارک برخوردار شده، درباره محصول تولیدشده خود توضیح داد: در سال گذشته دستاورد این واحد در حوزه تولید، بهره‌گیری و عرضه تکنولوژی مواد تغییر فاز دهنده در صنعت، منحصر به دمای پافشاری 24 و 58 درجه سانتی‌گراد بود اما هم‌اکنون به حول و قوه الهی و تلاش بی‌وقفه در حوزه ی تحقیق و توسعه توانستیم دو نوع دیگر از مواد تغییر فازدهنده با دمای پافشاری 21 و 28 درجه سانتی‌گراد را جهت عرضه در بازار ترخیص کنیم.
پیام رسول نژاد توضیح داد: بهره‌گیری از تکنولوژی مواد تغییر فاز دهنده در تمامی حوزه‌های صنعتی، پزشکی و غیره و به عبارت بهتر هر جا که نیاز به تثبیت دما و پافشاری در حفظ آن باشد، امکان‌پذیر است اما با توجه به رسالت اصلی این شرکت که برای اولین در دنیا با رویکرد تخصصی نسبت به استفاده از این تکنولوژی در صنعت ساختمان گام برداشته، به این نتیجه رسیدیم که جهت صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی و تأمین سبز آسایش حرارتی و برودتی در ساختمان، تنها پی سی ام 24 درجه کفایت نمی‌کند.
وی ادامه داد: در این حوزه تحقیقات گسترده ای صورت دادیم و با توجه به تحلیل پارامترهای مؤثر مستقل در محاسبه بار برودتی و حرارتی ساختمان نظیر اقلیم، جغرافیا، آب‌وهوا، شدت تابش خورشید و ...، به این نتیجه رسیدیم که باید برای این هدف دماهای دیگری هم ایجاد کنیم تا بتوانیم با آنها به نحوی بهینه‌تری صرفه‌جویی انرژی را مدیریت کرده باشیم. صرفه‌جویی سالانه به میزان 30 درصد در مصرف حامل‌های انرژی ارمغان دستاورد این واحد فناور است.
این فعال دانش‌بنیان همچنین بیان کرد: در همین راستا با توجه به نیاز تشخیص داده‌شده توانستیم ماده تغییر فاز دهنده 21 و 28 درجه سانتی‌گراد را هم به پکیج موادی که داشتیم اضافه کنیم. روش ترخیص و عرضه این مواد به بازار به این صورت است که پس از موفقیت در سنتز مواد تغییر فاز دهنده ی موردنظرمان که کاری بس دشوار و پیچیده است، حدود شش ماه تا یکسال بر روی مخفی سازی فرمولاسیون این مواد کار می‌شود و متعاقباً پس از حصول اطمینان از امنیت مالکیت مادی و معنوی آنها، جهت ارائه به بازار ترخیص می‌شوند.
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «ساختمانی و تحقیقاتی کاشانه سبز پردیس» که مجری این طرح است، درباره تولید پی سی ام 10 درجه سانتی‌گراد نیز بیان کرد: در این زمینه توفیقاتی حاصل‌شده و همکارانمان در تلاش برای مخفی سازی فرمولاسیون آن هستند. در آینده ای نزدیک این محصول را هم به پکیج تولیداتمان اضافه می‌کنیم.
وی افزود: در حال حاضر ما مواد تغییر فاز دهنده 21، 24، 28 و 58 درجه سانتی‌گراد و نیز ماده تغییر فاز دهنده ی 10 درجه سانتی‌گراد به شرح توضیحات پیش‌گفته را تولید کرده‌ایم که تمامی آنها قابلیت تجاری‌سازی و تولید انبوه دارند.
به گفته رسول نژاد، امروزه کشورهای محدودی هستند که به تکنولوژی مواد تغییر فاز دهنده دست پیداکرده‌اند و موادی که این شرکت دانش‌بنیان تولید کرده، به لحاظ مشخصات فنی، چگالی انرژی (میزان قابلیت ذخیره‌سازی در واحد حجم) و سازگاری با محیط‌زیست، بالغ‌بر 30 تا 50 درصد بالاتر از تولیدات رقبای انگشت‌شمار اروپایی و آمریکایی ماست.
وی با اشاره به این‌که قیمت محصولات تولیدشده این محصول بسیار ارزان‌تر از نمونه‌های خارجی است، گفت: به استناد این نکته که اصالتاً تکنولوژی از خاک خارج‌شده و به قیمت طلا به بازار عرضه می‌شود، ما توانسته‌ایم ضمن ارائه مشخصات فنی بهتر، با قیمت حتی کمتر از نصف نمونه‌های خارجی، محصولات خود را به بازار عرضه کنیم.