سامانه تصویربرداری از آسمان و برآورد پوشش ابری با حمایت مالی ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی در پژوهشکده سامانه‌های حمل‌ونقل فضایی تولید شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، این سامانه که در جشنواره و نمایشگاه ملی فناوری های آب، خاک و محیط زیست ارائه شده، برای برآورد اتوماتیک پوشش ابری تولید شده است زیرا با همه این‌که در ایستگاه‌های هواشناسی دیده‌بان‌ها سطح پوشش ابرها را برآورد می‌کردند، اما باز لزوم برآورد اتوماتیک آن نیز احساس می‌شد.


نمونه مشابه و خارجی این محصول بسیار پرهزینه بود و تعمیر و نگهداری آن در داخل کشور نیز به راحتی امکان‌پذیر نبود، به همین خاطر به‌ضرورت تولید این محصول در داخل کشور پی برده شد و از سوی محققان و کارشناسان به تولید رسید
سامانه تصویربرداری از آسمان و برآورد پوشش ابری به‌صورت 24 ساعته از آسمان تصویربرداری و سطح پوشش ابرها را از طریق پردازش تصویری برآورد کرده و برای مراکز مد نظر ارسال می‌کند. 


هادی احسانی، مدیر پروژه سامانه تصویربرداری از آسمان و برآورد پوشش ابری درباره مقایسه این محصول تولیدشده در داخل با نمونه خارجی آن گفت: قیمت تمام‌شده سامانه تصویربرداری از آسمان و برآورد پوشش خبری حداقل یک دهم قیمت نمونه خارجی آن بوده و تمامی تکنولوژی و فناوری این محصول در داخل تولیدشده و دست خودمان است.
به گفته وی از این سامانه در پروژه‌های دیگری نیز می‌توان بهره گرفت.


این فعال فناور درباره تجاری‌سازی سامانه تصویربرداری از آسمان و برآورد پوشش ابری اظهار کرد: پس از تولید نمونه اولیه این سامانه ما باید به سمت تجاری‌سازی برویم و ضمن تولید نمونه تجاری آن به سمت جذب مشتری برای تولید و تجاری‌سازی آن برویم.


احسانی همچنین افزود: برای تجاری‌سازی ما باید سازمان‌های مرتبط با این محصول مانند سازمان هواشناسی و وزارت جهاد کشاورزی را مجاب کنیم تا از این دستگاه استفاده کنند زیرا این دستگاه علاوه بر برآورد پوشش ابرها می‌تواند دما، رطوبت و سرعت باد را نیز اندازه‌گیری و برای خیلی از نهادهای مرتبط ازجمله مراکز فضایی و مراکز نظامی و غیرنظامی ارسال کند. 


جشنواره و نمایشگاه ملی فناوری های «آب، خاک و محیط زیست»، از 23 تا 26 خردادماه سال جاری، توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.