متخصصان دانشگاه علم و صنعت ایران با وجود محقق نشدن بخش عمده‌ای از بودجه طرح کلان ملی طراحی پلتفرم ملی خودروی کلاس B در تلاشند تا سال ۹۵ کار طراحی اولین پلتفرم ملی خودروی ایرانی را به اتمام برسانند تا برای نمونه‌سازی و تولید صنعتی به صنایع خودروسازی ارجاع شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این پلتفرم شامل چهار نوع خودروی مختلف خواهد بود که محصول اصلی آن قیمتی در حدود 36 میلیون تومان خواهند داشت.

طراحی پلتفرم ملی خودروی کلاس B گام بلندی در صنعت خودروسازی ایران خواهد بود که ایران را به جمع تولید کنندگان جهانی خودرو وارد خواهد کرد. به موجب این طرح ایران به توانمندی طراحی یک خانواده محصولات خودرویی دست پیدا می‌کند که چنین توانمندی می‌تواند صنعت خودروی ایران را در ابعاد اقتصادی و فناوری وارد مرحله جدیدی کند.

دکتر ابوالفضل خلخالی، دبیر کمیته‌ی راهبری طرح کلان ملی طراحی پلتفرم ملی خودروی کلاس B با تاکید بر اهمیت در اختیار داشتن پلتفرم در صنعت خودروسازی اظهار داشت: «طراحی پلتفرم در واقع طراحی یک خانواده محصول است که در بسیاری از قطعات مشترکند. این مفهوم با تغییر شکل ظاهری یک محصول خاص که هم‌اکنون مرسوم است تفاوت‌های اساسی دارد و در طراحی پلتفرم به زنجیره تامین توجه جدی می‌شود.»

وی افزود: « وقتی قطعات و زیر سیستم‌های مشترک در طراحی یک خانواده محصول دیده شوند که با توجه به توانمندی قطعه‌سازان داخلی طراحی شده‌اند، تیراژ تولید هر یک از این قطعات بالا رفته و در نتیجه هزینه تولید کل خانواده محصولات پایین خواهد آمد.»

خلخالی همچنین اعلام کرد:« برای پلتفرم ملی، چهار نوع محصول مختلف در نظر گرفته شده است، یک محصول صندوق دار، یک محصول هاچ بک، یک محصول وانت و یک محصول SUV که هر کدام از این محصولات می تواند به تنهایی چند نوع مختلف داشته باشند.»

وی طراحی این پلتفرم را متناسب با سلیقه و بودجه‌ی خانواده ایرانی، شرایط اقلیمی کشور و بر اساس فناوری‌های به روز جهانی دانست و وعده داد که محصول اصلی پلتفرم ملی با قیمتی در حدود 36 میلیون تومان در اختیار مشتریان قرار گیرد.

مسوول تیم طراحی سازه و بدنه پلتفرم خودوری ملی اعلام کرد پس از انجام طراحی مفهومی و در نظر گرفتن ۵۰ زیر سامانه برای خودرو در حال حاضر، استایل بدنه محصول اصلی کاملا مشخص شده و بر اساس آن طراحی بدنه به طور کامل انجام شده است. علاوه بر این با بهینه‌کاوی ۲۷۰ خودروی روز دنیا، ۳۰۰ ویژگی برای به کارگیری در پلتفرم خودروی ملی تعیین شده است.

خلخالی درباره ویژگی‌های این پلتفرم توضیح داد:« 15 ویژگی را برای خودرو در نظر گرفتیم که از این بین سه ویژگی فضای راحت برای نشستن سرنشین ها، عملکرد خوب قوای محرکه و قیمت پایین را به عنوان ویژگی کلیدی انتخاب کردیم.»

دبیر کمیته راهبری طرح کلان ملی طراحی پلتفرم ملی خودروی کلاس B با گلایه از تخصیص نیافتن بودجه‌ مصوب در سال ۹۳ اظهار داشت: « با وجود پیشرفت‌های حاصله بودجه سال ۹۲ به طور ناقص پرداخت شد و بودجه سال ۹۳ اصلا محقق نشد اما بعد از اینکه به این نتیجه رسیدیم که ممکن است بودجه ها محقق نشود جلساتی تشکیل دادیم و در آن همکاران تصمیم به انجام پروژه به عنوان وظیفه ی ملی و کاری که کمبود آن در صنعت خودروسازی ما معلوم است گرفتند.»

وی افزود:«اگر امروز صنعت خودروسازی ما دچار مشکلات فراوانی است، یکی از اشکالات بزرگ تنوع کم محصولاتی است که در بازار ارائه می شود. ما این معضل را در صنعت خودروسازی شناسایی کردیم و به عنوان وظیفه‌ی ملی وارد شدیم به نحوی که زمانی را که اساتید و همکاران ما در دانشکده و پژوهشکده ی مهندسی خودرو برای انجام پروژه صرف می‌کنند متناسب با حق الزحمه هایی که به آنها پرداخت می شود نیست و همکاران ما به صورت جهادی کار می کنند و رمز پیشرفت پروژه و اینکه طرح همچنان سر پا است این است که یک عده اساتید خوب کشور با دغدغه روی این موضوع کار می کنند لذا ناملایمتی هایی که در تأمین بودجه است روی روند کاری آنها تأثیر نگذاشته است.»

"عکس تزئینی است"