دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی، گفت: تلاش می‌کنیم ایران تا دو سال آینده 10 داروی بیوتکنولوژی تولید و به بازار عرضه کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در حوزه تولید داروهای بیوتکنولوژی، بیان کرد: بیان کرد: انتظار داریم تا دو سال دیگر 10 داروی محصول بیوتکنولوژی ساخت داخل را در بازار بین‌المللی ببینیم.


وی افزود: در حال حاضر در دنیا حدود 160 نوع محصول بیوتکنولوژی وجود دارد که تا دو سال آینده 27 عدد از آنها در بازار دارویی کشور موجود خواهد بود، با نگاهی به این آمار متوجه می‌شوید شرایط چندان بدی نداریم؛ اما برای رسیدن به نقطه قابل قبول راه طولانی در پیش داریم.


به گفته قانعی، بیشتر تولیدکنندگان تاکنون فقط به بازار داخلی توجه داشتند و برای صادرات دارویی تولید نمی‌کردند؛ اما مدتی است که به تولید دارو برای عرضه در بازارهای جهانی پرداخته‌اند و موفقیت‌هایی نیز در این زمینه داشته‌اند

وی تصریح کرد: از نظر تعداد بیوتکنولوژیست در کشور مشکلی نداریم ولی همه آنان فناور نیستند و در حوزه فروش محصولات خود تخصص ندارند به همین دلیل نیاز داریم بیوتکنولوژیست فناور تربیت کنیم.


دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با اشاره به اینکه در حال حاضر داروی بیوتکنولوژیکی با اسم و مشخصه ایرانی در بازارهای جهانی وجود ندارد، گفت: یکی از اهداف ما این است که تولیدات دارویی بیوتکنولوژیکی ایران به بازارهای جهانی وارد شود و شرکت‌های تولیدکننده ایرانی به این افتخار دست یابند.