جشنواره و نمایشگاه ملی «آب، خاک و محیط زیست»، بعد از گذراندن پنج روز پر بار در مصلی امام خمینی(ره)، بعدازظهر امروز با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مراسم اختتامیه جشنواره و نمایشگاه ملی فناوری‌های «آب، خاک و محیط زیست» با حضور معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست و نماینده سازمان محیط زیست در مصلی تهران برگزار شد.
در ابتدای مراسم اختتامیه، دکتر حسین‌علی بهرامی، دبیر جشنواره و نمایشگاه ملی «آب، خاک و محیط زیست»، گفت: با همه مناسب نبودن زمان برگزاری این جشنواره و همچنین هم‌زمانی آن با امتحانات دانشجویان و دانش آموزان، استقبال بازدیدکنندگان از این نمایشگاه بسیار خوب بود تا جایی که فناوری‌های عرضه شده در این نمایشگاه، رضایت بازدید کنندگان را به همراه داشت.
وی به استقبال مناسب از نشست‌های هم‌اندیشی و کارگاه‌های علمی برگزار شده در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: استقبال از برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی و کارگاه‌های علمی این نمایشگاه تا حدی زیاد بود که تعجب مسوولان برگزارکننده این نمایشگاه را برانگیخت. حتی در مواردی فضا برای حضور متقاضیان در این نشست‌ها و کارگاه‌ها کافی نبود.
بهرامی از حضور تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان، مؤسسات دولتی و خصوصی در این نمایشگاه تقدیر کرد و گفت: امیدوارم تا پس از برگزاری این نمایشگاه، ارتباط و همکاری بین شرکت‌های عرضه‌کننده فناوری و ستاد توسعه فناوری آب، خشک‌سالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی ادامه‌دار باشد و ما بتوانیم خدمتگزار تمامی فعالان این حوزه در کشور باشیم.

 

حمایت خوب معاونت علمی از شرکت های دانش بنیان
در ادامه مراسم اختتامیه نمایشگاه و جشنواره ملی فناوری های «آب، خاک و محیط زیست،» حسینی، مدیر یک شرکت دانش‌بنیان و مخترع برتر در این نمایشگاه، اظهار کرد: به تازگی مفهوم جدیدی تحت عنوان «فن‌آفرینی» در کشور ایجادشده که با عنوان مخترع و کارآفرین بسیار متفاوت است. زیرا یک فن آفرین، باید یک محصول جدیدی را به جامعه معرفی کند و وارد یک مسیر دشوار و پر پیچ و خم بشود.
وی با اشاره به حمایت بسیار خوب معاونت علمی و فناوری از شرکت‌های دانش‌بنیان، افزود: من به عنوان نماینده شرکت‌های دانش‌بنیان، خواهش دارم تا معاونت علمی حمایت‌های خود را درباره تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان و اشخاص حقیقی و حقوقی، به عنوان یک فن آفرین، بتواند صورت دهد.
این فناور همچنین عنوان کرد: خرید تکنولوژی هیچ‌وقت ما را صاحب آن تکنولوژی نمی‌کند و راه و گریزی از مسیر فن آفرینی نداریم. تنها خرید تکنولوژی هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. در سال‌های گذشته، در صنایع مختلف، این مشکل وجود داشته است. پس ما باید در حوزه آب، خاک و محیط زیست، راه حل‌های جدید را متناسب با نیازهای خودمان تدوین کنیم.
همچنین مهدی عزآبادی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در استان یزد گفت: بزرگ‌ترین مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان و مخترعان، ثبت اختراع و موانع آن است، باید این مشکل به صورت بین‌المللی حل شود.
وی تصریح کرد: از مخترعان نباید انتظار کارآفرینی داشت. دولت باید از اختراعات مفید و مناسب و پرکاربرد حمایت کند و آن را به دست سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بسپارد.
در پایان این مراسم، با حضور معاون توسعه فناوری معاونت علمی، دبیر ستاد آب، خاک و خشکسالی، نماینده سازمان محیط زیست و تنی چند از مسوولان و کارشناسان حوزه آب، خاک و محیط زیست، از 37 شرکت دانش‌بنیان عرضه‌کننده فناوری تقدیر و تشکر به عمل آمد.

جشنواره و نمایشگاه ملی فناوری های «آب، خاک و محیط زیست»، از 23 تا 26 خردادماه سال جاری، توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برپا است.