نتایج حاصل از تحقیقات ستاره‌شناسان هندی نشان داده که حضور ورقه‌های تکتونیکی در لایه لیتوسفر کره ماه، باعث ایجاد تکان‌هایی در سطح آن می‌شود که بسیار شبیه به پدیده زلزله در زمین است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری ، سومیترا موخرجی، استاد زمین‌شناسی و سنجش از راه دور دانشکده علوم زیستی دانشگاه جواهر لعل نهرو به همراه دانشجویش، پریادارشینی سینگ، تصاویر گرفته شده توسط دوربین‌های زاویه باریک مدارگرد اکتشافی ماه را بررسی کرده و از حضور صفحات تکتونیکی در سطح ماه خبر دادند.

پروفسور موخرجی اظهار کرد: داده‌های جمع‌آوری شده از منطقه جنوبی ماه، شواهدی را دال بر وقوع فعالیت‌های تکتونیکی در سطح کره ماه آشکار کرد. این فعالیت‌های حرکتی در سطح کره ماه، بسیار مشابه رخدادهای طبیعی عوامل زلزله در سطح زمین است.

وی افزود:جابجایی صفحات تکتونیکی در سطح زمین به خاطر وجود لایه جبه هسته زمین رخ می‌دهد، اما این حرکات در سطح کره ماه باعث تجمع موادی به شکل مایع در زیر پوسته می‌شود.

موخرجی خاطرنشان کرد: به این ترتیب می‌توانیم نتیجه بگیریم کره ماه نیز دارای هسته است. همچنین ممکن است کره ماه از لحاظ ساختاری شبیه به زمین باشد. از این رو می‌توان امیدوار بود که بررسی مقایسه‌ای لرزه‌های کره ماه و زلزله‌های زمین امکان‌پذیر شود.

اگرچه به گفته محققان، در حال حاضر هیچ راه قطعی برای پیش‌بینی زمین لرزه نیست. از این رو، با بررسی حرکات صفحات تکتونیکی و لرزه‌های سطح کره ماه در آینده و مقایسه نتایج بدست آمده با زلزله‌های کره زمین، می‌توان گامی به دستیابی به علم پیش‌بینی این رخداد طبیعی نزدیک شد.

انتهای پیام