سیزدهمین شماره ماهنامه «سرآمد»؛ ویژه تیرماه، با انتشار دستخطی از رهبر فرزانه انقلاب که برای نخستین بار ارائه شده است، منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ماهنامه خبری، علمی، آموزشی و تحلیلی «سرآمد» انتشار سیزدهمین شماره اش را با نخستین روزهای ماه مبارک رمضان 94 جشن گرفته است. بر همین اساس، بر ویترین رنگارنگ اش، طرحی درباره «روزه داری به سبک سلامتی» آمده و نکته های علمی برای هر چه بهتر بهره بردن از این ماه عزیز، ارائه کرده است.

اما نکته بارزی که در این شماره سرآمد، آن را نگه داشتنی تر می کند، انتشار دستخطی از رهبری فرزانه انقلاب درباره موضوع علم و فناوری است که برای نخستین بار و پس از 21 سال منتشر می شود. در توضیح انتشار آن هم آمده است: این دستخط شریف تاکنون منتشر نشده بود و از آنجا که همچنان چراغ راه محققان و پژوهشگران عرصه های مختلف است و به اهل علم امید می‌بخشد، فرصت را مغتنم شمرده آن را من باب تبرک و تیمن عینا در اینجا نقل می‌کنیم.»

در متن این عقیق خوش نشان آمده است: «بحمد الله کار تحقیق در نیروی هوایی پایه ی استواری یافته است، و تحقیق، خود پایه ی پیشرفت علم است. وقتی نیروهای مسلح از درون خود، دانش و معرفت جوشیدند باید یقین کرد که استقلال، نه فقط یک اسم و ادعا، که یک واقعیت و تبلور است. من این پدیده را در نهاجا به وضوح می بینم. و از همه ی دست اندرکاران، از فرمانده نهاجا که اهل علم و تحقیق است، از جهاد خودکفایی که نخستین پرچم خودباوری را بلند کرده است و از یکایک کسانی که در این پیشرفت موثر بوده اند، تشکر می کنم. مهم این است که اولا باور داشته باشید که حالا کار را آغاز کرده اید و نپندارید که کار را تمام کرده اید. ثانیا باور داشته باشید که تا همه جا می شود پیش رفت. سیدعلی خامنه ای 1/3/73»

«توسعه؛ انتخاب یا ضرورت»

پرویز کرمی سردبیر «سرآمد» در یادداشت سردبیر سیزدهمین شماره آن، به «توسعه؛ انتخاب یا ضرورت» پرداخته و آورده است: «معلوم نیست که منظور مدیران سیاسی و اقتصادی از «تولید ثروت » یکی باشد و یا هر دو در درک بازار آزاد، اقتصاد جهانی و کوچک شدن دولت مشترک باشند. این تنوع درک و دریافت الزاما به تنوع مکتب های فکری، فلسفی، اقتصادی برنمی گردد. ضمن اینکه توقعی نیست که مدیران اجرایی، به مباحث نظری مسلط باشند یا در کلاس های دانشگاه شرکت کنند. اما این توقع می رود که شرایط و اوضاع را کنترل کنند، بر همه چیز نظارت کنند تا عدالت خواهی به بی عدالتی منجر نشود و تولید به دلالی نیانجامد و بازار آزاد به رانت خواری منتهی نشود و اقتصاد کشور با مفسده های مالی و اداری آمیخته نگردد و تعابیری مثل دانش بنیان، نخبگان و سرآمدان، به الفاظ و اشخاص تزیینی و حرف و شعار بدل نشوند.»

دستیابی به مرجعیت علمی جهان که از گام های استوار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای گشودن فصلی تازه در کشور، بهره مند است، بهانه ای شد تا ماه گذشته یک نشست هم اندیشی با حضور معاون علمی و عده ای از سرآمدان کشور برگزار و نکته های قابل تاملی در آن عنوان شد و گزارشی کامل از آن را در سرآمد سیزدهم می توانید بخوانید.

تدبیرهایی برای اهالی دانش بنیان،

بهزاد سلطانی رییس صندوق نوآوری و شکوفایی که تدبیرهایی را برای اهالی دانش بنیان، به همراه آورده است، در گفت وگویی، ارائه خدمات به این شرکت ها را وظیفه اصلی این صندوق عنوان کرده است. او در جایی از این گپ می گوید: « با وجود این که وظیفه ما نیست، اما شروع کردیم با شرکتهای بزرگ که دانش بنیان نیستند، صحبت می کنیم و به آ نها می گوییم بروند دانش بنیان شوند و بعد برای ما طرح بیاورند. الان نزدیک 40 درصد نیروی صندوق برای این وظیفه ای که وظیفه اصلی صندوق نیست، صرف می شود.»

دانشمند برتر جهان از نگاه آی اس آی در سال 2012

اما گفت وگو با دانشمند برتر جهان از نگاه آی اس آی در سال 2012، نیز از برگ های برنده این شماره «سرآمد» است. البته این دانشمند، اهل آمریکا یا یکی از کشورهای پیشرفته اروپایی نیست؛ دکتر محمدرضا زرین دست؛ رییس دانشکده علوم نوین دانشگاه آزاد اسلامی و برگزیده جایزه علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان در این گفت وگو درباره اینکه «چرا می گذاریم نخبه هایمان بروند؟» نکاتی قابل تامل ارائه کرده است. زرین دست معتقد است: « افراد در ایران خیلی بیشتر از جاهای دیگر در سیاست دخالت می کنند. شاید علتش این است که محیط بیرون جاذبه بیشتری دارد که این میل را به وجود می آورد. شاید یک بخش اش هم مسائل مالی است که ما این بچه ها را اغنا نمی کنیم. به هرحال آرزویم این است که این بچه ها در همین مملکت بمانند.»

اینجا بن بست نیست

شقایق حق جو مدیر بنیاد نخبگان استان اصفهان هم گفته است که «اینجا بن بست نیست» و منظورش از «اینجا» هم، این سرای کهن و مرز پرگهر است. به گفته حق جو: « ما اینجا نخبه های هنرمند زیاد داریم. اصلاً نگاه این مردم به دنیا و به دور و بر خود نگاه منحصربه فردی است نگاه باهوشی که فرصت ها را رصد می کند، می شناسد و با الهام از یک عقل و سابقه تمدنی بزرگ سختکوشانه به آن چیزهایی اضافه می کند و از دل همین نگاه است که استعدادها شکوفا می شود و نخبه‌ها پدید می آیند. »

گزارشی مفصل و ریزبینانه از زلزله مهیب و اخیر نپال 

مهدی زارع زلزله شناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله هم گزارشی مفصل و ریزبینانه از زلزله مهیب و اخیر نپال ارائه کرده است که به قصد عبرت و تجربت، برای ما صاحب ارزش است.

زکاتی که این به نتیجه رسیدگان از علم و عمل شان پرداخته‌اند

گفت‌وگو با چند فناور موفق و صاحب شرکت دانش بنیان و زکاتی که این به نتیجه رسیدگان از علم و عمل شان پرداخته اند، از مطالب دیگری است که نه تنها به کار استعدادهای برتر و دانشجویان و فارغ التحصیلان زبده می آید، بلکه صاحبان عادی ترین تفکرات و قانع ترین افراد در عرصه اقتصادی هم می توانند از تجربه های گرانسنگی که توسط این فناوران به دست آمده است بهره مند شوند. در کنار این گفت وگوها، چند گزارش درباره انتخاب رشته تحصیلی و کسب و کار درست برای رسیدن به موفقیت و همچنین یافتن راهی برای رسیدن به گنج واقعی در زندگی، کار را کامل کرده و مجموعه ای ساخته است برای خوانندگانی که به دنبال راه های عملی تر و تجربه شده تر هستند.

به قرار شماره های پیشین نیز، چند مطلب ترجمه ای خواندنی و چند مطلب درباره زیست و زندگی مردمان بزرگ تاریخ ایران، سفره سرآمد 13 را رنگین تر و همه پسندتر کرده است.

سیزدهمین شماره ماهنامه خبری، علمی، آموزشی و تحلیلی سرآمد، به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی، ویژه تیرماه 1394، منتشر شده است.