دستگاه تصویربرداری پزشکی در قالب یکی دیگر از طرح‌های کلان فناوری و نوآوری حوزه تجهیزات پزشکی است که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت و به وسیله متخصصان داخلی طراحی و ساخته شد و ایران را در زمره کشورهای دارای این فناوری قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پا دستگاه تصویربرداری پزشکی هسته‌ای از قلب برای تشخیص گرفتگی عروق قلبی، ارزیابی پارامترهای عملکردی قلب به طور کمی، تصویربرداری پرفیوژن از عضله میوکارد قلب و بررسی VIABILITY عضله قلبی طراحی شده و با حمایت‌های معاونت علمی به مرحله تولید و عرضه رسیده است تا بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بتوانند با هزینه کمتری این دستگاه را خریداری کنند.

طراحی بازوهای رباتیک برای افزایش دقت در حرکت گانتری

به گفته محمدرضا آی مجری این طرح کلان ملی فناوری، ابعاد کوچک و قابلیت نصب در کلینیک شخصی پزشکان از ویژگی‌های این دستگاه است و طراحی جدید صندلی دستگاه با لحاظ کردن راحتی بیمار از جمله ویژگی‌های آن به شمار می‌رود و این دستگاه، دستگاه عملکردی از قلب انسان است و برخلاف دستگاه‌های اسکنر موجود در کشور به دستگاه‌های جنرال( عمومی ) برای تصویربرداری بهینه قلب طراحی شده است.


مدیر پروژه طرح کلان ملی فناوری دستگاه اسکنر اختصاصی قلبی ادامه داد: استفاده از بازوهای رباتیک جهت افزایش دقت در حرکت گانتری، استفاده از طراحی گانتری باز جهت افزایش راحتی حرکت گانتری، نصب ساده و آسان، طراحی نرم افزار اختصاصی جمع‌آوری داده، طراحی بهینه جهت تصویربرداری از قلب شامل زاویه ثابت 90 درجه بین دو هد و طراحی ویژه در تخت را از دیگر ویژگی‌های اصلی این طرح عنوان کرد. 


وی با بیان این‌که این دستگاه مجهز به سیستم حذف خطاهای ناشی از حرکت بیمار حین تصویربرداری و مجهز به نرم‌افزار استاندارد CEDARS-SINAI جهت آنالیز کمی تصاویر است، ابراز کرد: در طراحی و ساخت این دستگاه تنها برخی از قطعات از قبیل کسترتا و pmt از شرکت‌های بزرگ قطعه‌سازی دنیا خریداری شده است و بقیه کارها توسط متخصصان ایرانی انجام شده است.


این فعال فناور، با اشاره به اینکه ایران ششمین کشور سازنده دستگاه اسکنر اختصاصی اسپکت قلب در دنیاست، گفت: در حال حاضر 5 کشور در دنیا توانایی ساخت این دستگاه را دارند و ایران با ساخت این دستگاه به جمع سازندگان دستگاه اسکنر اختصاصی اسپکت قلب پیوست.

دستگاه به صورت پایلوت در بیمارستان امام خمینی نصب می‌شود

وی در خصوص هزینه‌ خرید این دستگاه برای مراکز پزشکی و بیمارستان‌ها، تصریح کرد: با توجه به اینکه هزینه تحقیقات و ساخت این دستگاه بسیار بالاست، تخمین می‌زنیم که خرید آن برای هر بیمارستان یا مرکز درمانی حدود 700 میلیون تومان هزینه داشته باشد.


مجری طرح کلان ملی فناوری دستگاه اسکنر اختصاصی اسپکت قلبی که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ساخته شده است، همچنین با بیان این‌که هزنیه خرید دستگاه بالاست و مراکز درمانی و مطب‌ها ریسک خرید آن را نمی‌کنند، گفت: بیمارستان امام خمینی پذیرفته که تا یک ماه دیگر به صورت پایلوت این دستگاه را در بیمارستان نصب کند و در صورتی که نتایج آن مورد قبول بود، دستگاه را از شرکت خریداری کند.


وی با اشاره به اینکه پروانه ساخت از سازمان ملی استاندارد دریافت کرده‌اند، گفت: با توجه به اینکه برای تولید این دستگاه پروانه ساخت از سازمان ملی استاندارد دریافت کرده‌ایم دیگر مانعی برای عرضه آن وجود ندارد و در صورت درخواست مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و مطب‌های پزشکی می‌توانیم این دستگاه را در اختیار آنان قرار دهیم.


مدیرعامل شرکت پرتونگار پرشیا در خصوص صادرات این دستگاه به دیگر کشورها، بیان کرد: با توجه به اینکه 5 برند با سابقه در دنیا این دستگاه را تولید و عرضه می‌کنند و مشکل تحریم‌های بین‌المللی را نیز ندارند قطعا کشورهای خریدار ترجیح می‌دهند از این برندها خریداری کنند به همین دلیل در حال حاضر شرایط صادارت این محصول را نداریم؛ اما می‌توانیم ادعا کنیم که این دستگاه، از نظر کیفی هیچ فرقی با دستگاه‌های خارجی ندارد.