معاون پژوهشی وزیر بهداشت گفت: در بخش دارو و تولید داروهای بیوسیمیلار نیز در قالب طرح‌های کلان ملی موفق بودیم و برنامه‌های متعددی برای داروهای گرانقیمتی که نیاز کشور است داریم.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی فناوری و نوآوری، رضا ملک‌زاده امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح های کلان ملی گفت: کمتر از ۳۰ درصد این طرح‌ها به نتیجه رسیده و چندین طرح بزرگ هم که یکی از آنها شامل «تاسیس آزمایشگاه جامع تحقیقاتی» است، در ۱۰ دانشگاه بزرگ راه‌اندازی شود. این آزمایشگاه امروز در دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: در بخش دارو و تولید داروهای بیوسیمیلار نیز در قالب طرح‌های کلان ملی موفق بودیم و برنامه‌های متعددی برای داروهای گرانقیمتی که نیاز کشور است داریم تا با برنامه‌های پژوهشی، این داروها را تولید و به تدریج وارد بازار کنیم.

ملک‌زاده عنوان کرد: یکی از برنامه‌های دیگری که اکنون در حال پیگیری آن هستیم، «نظام ثبت بیماری‌ها» است. بر این اساس می‌توانیم اطلاعات افراد را ثبت کنیم و نیازهای دارویی را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهیم. همچنین از این طریق می‌توانیم برنامه‌ریزی‌هایی برای درمان بیماری‌ها داشته باشیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه تاکنون ۳۷ بیماری مهم را در این نظام به ثبت رسانده‌ایم، گفت: قرار است نظام ثبت بیماری‌ سرطان در ۱۰ استان ایجاد شود که در حال حاضر در دو استان به صورت پایلوت اجرایی شده است.

ملک‌زاده با بیان اینکه ۸۵ درصد از علل مرگ و ناتوانی در کشور، ناشی از بیماری‌های مزمن است، گفت: همچنین باعث نیمی از مرگ و میر در کشور، سکته‌های قلبی و مغزی، سرطان، حوادث و سوانح و بعد از آن، بیماری‌های مزمن کبد و سایر بیماری‌ها هستند که باید بر اساس یک برنامه مشخص ثبت شوند تا بتوان نیازهای کشور برای درمان این بیماری‌ها را مشخص و تعیین کرد.

وی اظهار داشت: برای کنترل این بیماری‌‌ها، برنامه‌های مشخصی داریم که قرار است به مطالعه بیماری‌ها بپردازیم. هم‌اکنون این مطالعات در شش استان صورت گرفته تا بتوانیم از طریق آن عوامل پیشگیرانه را اجرایی سازیم. مطالعه بیماری‌ها قرار است در ۱۰ استان اجرایی شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: به عنوان مثال درصد زیادی از ایرانی‌ها به بیماری کبد چرب مبتلا هستند و تعدادی از آنها فشار خون دارند که در مطالعه بیماری‌ها، می‌توانیم ۱۰ هزار فرد سالم را که بیش از ۳۵ سال سن دارند تحت مراقبت قرار دهیم و برآورد کنیم که در آینده به چه بیماری‌هایی مبتلا می‌شوند. از این رو می‌توان بحث پیشگیری بیماری را اجرایی کرد.

به گفته ملک‌زاده، اکنون در ۱۰ استان مطالعه بیماری انجام گرفته و امیدواریم که در سطح کشور عملی شود.

وی ادامه داد: امید به زندگی در مردان به ۷۶ سال و در زنان به ۷۹ سال رسیده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: در گذشته ما فقط پزشک تربیت می‌کردیم تا اگر یک فردی بر اثر بیماری‌هایی همچون سکته‌های مغزی و قلبی به پزشک مراجعه می‌کند، درمان شود اما هم‌اکنون به این موضوع پرداخته‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است و به مطالعه بیماری‌ها پرداخته‌ایم تا از این طریق افراد قبل از ابتلا به بیماری‌های خاصی، به پیشگیری بپردازند.

ملک‌زاده عنوان کرد: داروهای جدید همچون داروی درمان هپاتیت سی گران هستند و هر کدام از این داروها قیمتی معادل ۱۰۵۰ دلار است و باید یک بیمار در حدود ۲۵۰ میلیون دلار هزینه کند تا درمان شود. سرمایه‌گذاری دولت در بخش دارو قابل توجه است.