محققان با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی و اپتوژنتیک موفق به بررسی شبکه عصبی موش‌ها شدند. با مقایسه این شبکه و سیستم عصبی مغز انسان محققان اطلاعات جالبی درباره فعالیت بخش‌هایی از مغز در صورت وجود بیماری‌هایی نظیر اسکیزوفرنی شدند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی فناوری و نوآوری، بیش از 100 میلیارد نرون در مغز انسان وجود دارد که تشکیل شبکه‌ای داده‌اند که قادر به کنترل رفتار، افکار و احساسات ما است. شناسایی این شبکه عصبی کاری دشوار است. اخیرا محققان موسسه فناوری ماساجوست (MIT) با همکاری محققان دانشگاه بوستون موفق به ارائه روشی شدند که با استفاده از آن می‌توان به صورت انتخابی بخشی از نرون‌های یک موش بیدار را تحریک کرد و سپس مسیر حرکت سیگنال تولید شده را رهگیری کرد. محققان برای این کار از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عامل‌دار (fMRI) استفاده کردند.


با مقایسه داده‌های بدست آمده با نتایج اسکن مغز انسان، محققان اطلاعات زیادی درباره مدارات ذهن انسان بدست آورده که از آن می‌توان برای درمان بیماری‌هایی نظیر اسکیزوفرنی استفاده کرد. در این روش از اپتوژنتیک نیز استفاده شده که در نهایت این روش را opto-fMRI نامگذاری کردند. برای این که بتوان سلول‌هایی تولید کرد که با نور کنترل شود، باید از نظر ژنتیکی به گونه‌ای مهندسی شوند که قادر به تولید نوعی پروتئین موسوم به کانال رودوپسین باشند که روی دیواره سلولی قرار می‌گیرد. این کانال‌ها قادراند جریان یونی را به درون سلول کنترل کنند. پمپ کردن یون‌های مثبت به درون نرون ها می‌تواند ولتاژ نرون را تغییر داده و در نهایت آن را فعال کند.


محققان این پروژه با همکاری مهندسان زیستی موفق به ترکیب دو روش اپتوژنتیک و fMRI شدند تا نرون‌های عصبی را تحت کنترل بگیرند. انها با این روش توانستند چگونگی تاثیر این نرون‌ها روی نرون‌های دیگر را شناسایی کنند. این گروه تحقیقاتی با استفاده از تصویربرداری fMRI به بررسی نحوه عبور جریان خون از مغز شده و در نهایت موفق به شناسایی قسمت‌های فعال مغز در صورت وجود بیماری‌ها مختلف و اختلالات عصبی شدند. این اولین باری است که fMRI و اپتوژنتیک روی موش‌های زنده انجام می‌شود، کاری که به دلیل حرکت حیوانات با دشواری قابل انجام است.