باید از خام فروشی که دریا یکی از منابع مهم آن است دست برداریم و عرصه را به دانش بنیانی‌ها و آنانی که همت‌شان را بر توسعه دانش محور و حرکت پرشتاب به سمت اقتصاد دانش بنیان جزم کرده‌اند، گسترده و باز کنیم.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی فناوری و نوآوری، جشنواره دانش آموزی دریا؛ رویدادی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال تدارک برگزاری آن طی سال جاری است. رویدادی که به واسطه حضور چندین میلیونی دانش آموز در کشور، اهمیتی به مراتب ویژه و با درجه بندی بالا می یابد. از این رو، معاونت علمی با همکاری ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی خود، درصدد برگزاری جشنواره ای است که در آن علاوه بر فرهنگسازی موضوع دریا و شناساندن امکانات ارزشمند آن در سطح جامعه، به دنبال شناخت استعدادها و رشد خلاقیت ها در این حوزه است. بر همین اساس، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، نگاه خود را درباره برگزاری این رویداد ارائه و در آن از دانش آموزان به عنوان سکانداران صالح فردای کشور یاد کرده است؛ سکاندارانی که می‌توانند با حضور درست و منطقی در سیستم اقتصاد دانش بنیان، فردایی روشنتر برای ایران اسلامی فراهم آورند.

سکانداران صالح فردا

همواره ملتی سربلند و رو به جلو خواهد بود که قدر نعمت ها و موهبت های خداوندی را، نیک بداند. اینگونه خواهد بود که ارزش و اعتبار، با گذر روزگار، به تصاعد و تزاید خواهد انجامید. کما اینکه هر آنچه باریتعالی در کائنات، خلق کرده است، صاحب ارزش و اعتبار است و دارای حکمت و جلوت.
انسان ایرانی - اسلامی، به برکت یکتاپرستی و دینداری اش، و به تجربت تمدن و تاریخ طولانی اش، هر آنچه که قابل استفاده بوده است، به بهترین شکل، در کار آورده است و از بکری و بیکاری اقسام اجسامی که در اطراف اش وجود داشته است، چشم نپوشانده است. همین شده است که ما امروز به بسیاری از داشته های گذشته مان، فخر می فروشیم و خجستگی می یابیم.

«دریا» نیز از این دایره بیرون نبوده است. هوشمندی و تیزبینی ها، یکنواختی و بی کرانی دریا را، در مقابل خود تسلیم کرد و همه جای آن را درنوردید و یافته های سفتیده و گرانبهای بسیاری، به تور انداخت. دریا سرشار از نعمت است. دریا پر از حرکت است. دریا مسیر پیشرفت است. به دست تاریخ، نزدیک به نیمی از مرزهای ایران اسلامی، تن به آب آسوده است. چه چیزی بهتر از این؟ ما دچار کفران و خسران خواهیم بود اگر این نعمت بزرگ را به چشم نیاوریم و از داشته های لایتنهایی اش، تنها به نفت سیاه و نفرین شده، اکتفا کنیم. پس باید از خام فروشی که دریا یکی از منابع مهم آن است دست برداریم و عرصه را به دانش بنیانی ها و آنانی که همت شان را بر توسعه دانش محور و حرکت پرشتاب به سمت اقتصاد دانش بنیان جزم کرده اند، گسترده و باز کنیم. اینگونه است که اقتصاد دریا اقتصادی ارزشمند و پایدار خواهد بود و در پی اش، رونق و طراوت کشور را به همراه خواهد داشت.

اینک، زمان آن است تا مفهوم مهم دریا، از ناخودآگاه ذهن تاریخی مردم عزیزان، به خودآگاه شان منتقل شود. فرهنگ باید نورش را بر همه شئون این نعمت گرانبها بتاباند و تک تک مردم جامعه از داشته ها و فواید آن آگاه شوند و بهره مند. «جشنواره دانش آموزی دریا» از جمله گام های اولیه اما موثر و حیاتی است. پس باید که استوار و مطمئن برداشته شود. زیرا دانش آموزان سکانداران فردای این مرز و بوم هستند و باید که از همان طفولیت، بالندگی را تجربه کنند.

امیدوارم همه دستگاه های ذیربط نیز، با توجه به دریافتن اهمیت اقتصاد دانش بنیان و بهره مندی از داشته های فکری و فیزیکی، سمت سکان شان را به این سو بگردانند و در کنار مردم، همزبان و همدل به سمت پیشرفت کشور به واسطه یکی از بهترین راه هایش؛ «دریا» باشند.

سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری