به تازگی فناوری جدیدی ارایه شده که با استفاده از آن نابینایان می توانند با کمک گرفتن از زبان دنیا را ببینند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شرکتی در آمریکا موسوم به Wicab محصول خلاقانه جدیدی ارایه کرده که می تواند به ایجاد تحولی بزرگ در زندگی میلیونها نابینا در سراسر جهان منجر شود.

این فناوری جدید BrainPort V۱۰۰ نام دارد و سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز آن را تأیید کرده است.

این تأیید بدان معناست که از این پس نابینایان می توانند بدون هیچ گونه نگرانی، از این وسیله جهت مسیریابی دقیق و پردازش بصری اطلاعات آن هم از طریق زبان یاری بگیرند.

اگرچه این برای نخستین بار نیست که امکان درک اطلاعات و پردازش بصری محیط از طریق حسی به جز بینایی میسر شده است اما حالا به خوبی مشخص شده که فناوریهایی از این دست کمک زیادی به نابینایان سراسر جهان برای داشتن زندگی بهتر خواهند کرد.

این فناوری جدید ترکیبی از یک عینک تیره و الکترودهای تحریک کننده زبان است که به دستگاهی کوچک و قابل حمل دارای باتری متصل است.

زمانی که دوربین های نصب شده در این عینک تحت تأثیر محرکهای بصری محیط اطراف قرار می گیرند، نرم افزاری مخصوص اطلاعات به دست آمده را به پالسهای الکتریکی تبدیل می کند که نتیجه آن ایجاد نوعی لرزش در زبان فرد کاربر است.

گرچه شاید در ظاهر اینگونه به نظر برسد که چنین فرآیندی را نمی توان «دیدن» به شمار آورد اما آزمایش این فناوری با همکاری شمار زیادی از نابینایان داوطلب نشان داده که در گذر زمان و با استفاده مکرر، فرد نابینا از قابلیتهای مختلف آن تا بدان حد بهره مند می شود که برای وی چیزی کمتر از دیدن نخواهد بود.