«سیستم گاورنر دیجیتال» با حمایت ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدید پذیرمعاونت علمی برای نیروگاه‌های برق - آبی کشور طراحی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، همایون پورناجی، مدیرعامل شرکت هورپندار درباره راه اندازی این سیستم اظهار کرد: «سیستم گاورنر دیجیتال» در اصل قلب سیستم کنترل سرعت و توان تولیدی یک نیروگاه برق است که برای استفاده نیروگاه‌های برق - آبی طراحی و باکمی تغییرات برای نیروگاه‌های حرارتی و یا گازی هم قابل‌استفاده شده است.


وی با اشاره به حمایت ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدید پذیرمعاونت علمی خاطرنشان کرد: طرح «سیستم گاورنر دیجیتال» در سال 90 به ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدید پذیر معرفی شد و مورد تائید قرار گرفت واین ستاد وام بدون بهرهای برای 85 درصد هزینه طرح در ابتدای سال 91 پرداخت کرد .


پورناجی با اشاره به این‌که امیدواریم در آینده ای نزدیک بتوانیم این محصول را در بازارهای منطقه ارائه کنیم گفت: در حال حاضر شاید برای صادرات این محصول و ارزآوری کمی زود باشد ولی با توجه به اینکه خرید این محصول از خارج کشور ارزبری بالایی دارد، تولید آن علاوه به جلوگیری از خروج ارز کمک می‌کند و حدود 40 درصد نسبت به نمونه خارجی آن کاهش قیمت خواهد داشت .


مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره تولید «سیستم گاورنر دیجیتال» و این‌که این محصول چقدر به کاهش وابستگی به نمونه خارجی آن کمک می‌کند بیان کرد: تولید این سیستم و محصول در اصل یک تجهیز استراتژیک بوده است که تولید برق هر نیروگاه به آن وابسته می‌شود و در حال حاضر بیشتر نیروگاه‌های کشور به دلیل عدم امکان تأمین آن دچار مشکل هستند به همین دلیل این نیروگاه‌ها با استفاده از این محصول می‌توانند به‌طور کامل و صد درصدی از خرید نمونه‌های خارجی آن قطع وابستگی کنند ولی اجرای کامل این امر حمایت مسوولان مرتبط را برای استفاده از تجهیزات ایرانی نیاز دارد.
پورناجی در ادامه افزود: «سیستم گاورنر دیجیتال» نیروگاه توسط شرکت‌های بزرگی مثل آلستوم فرانسه و یا GE آمریکا تولید می‌شود که علاوه بر قیمت بسیار بالا، در ساخت آن از تجهیزات خاص استفاده‌شده و برای تأمین قطعات یدکی کاملاً وابستگی وجود دارد و در شرایط کنونی نیز هیچ‌گونه خدمات پس از فروشی برای محصولات شان ارائه نمی‌شود.


وی درباره مقایسه محصول تولیدی این شرکت با نمونه خارجی آن گفت: با توجه به کاهش 40 درصدی قیمت محصول تولیدی این شرکت نسبت به نمونه خارجی آن، این محصول دارای ارزبری بسیارکمی است (برای خرید برخی تجهیزات اندازه‌گیری و کنترل) و به‌گونه‌ای طراحی‌شده که به هیچ شرکت و یا کشوری وابستگی وجود نداشته باشد. قطعات آن به‌صورت کاملاً استاندارد در نظر گرفته‌شده و می‌توان از هر سازنده دیگری آن را تهیه کرد. 


مدیرعامل این شرکت فناور همچنین خاطرنشان کرد : ما همراه با محصولات خود دو سال گارانتی و 10 سال تضمین خدمات پس از فروش مطمئن به مشتریان ارائه می‌کنیم و خریداراز خدمات پس از فروش این شرکت به‌صورت سریع بهره مند می‌شود. 


پورناجی درباره میزان تولیدات «سیستم گاورنر دیجیتال» گفت: این محصول به‌صورت کاملاً سفارشی طراحی و تولید می‌شود و برحسب تقاضای مشتری و شرایط نیروگاه باید تولید شود به همین خاطر میزان تولید وابسته به سفارشات است. 


وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر دو سیستم از این محصول برای نیروگاه سد ارس در حال تولید است و پیش‌بینی می‌شود در سایر نیروگاه‌ها نیز حداقل دو تا سه سیستم در سال فروش داشته باشیم.


پور ناجی تصریح کرد: از آنجایی که هیچ قانونی برای حمایت از ما برای دریافت به‌موقع مطالبات وجود ندارد نمی‌توان برای درآمدهای خود برنامه‌ریزی انجام داده و کار را توسعه دهیم و این در صورتی هست که برای پرداختی‌های ما به دولت از قبیل بیمه، دارائی و عوارض ارزش‌افزوده قوانین بسیار سخت گیرانه است که حتی اگر یک روز در پرداخت تأخیر کنیم جریمه‌های بسیار سنگین باید پرداخت شود.