محققان دانشگاه توماس جفرسونموفق به کشف ژنی شده‌اند که کلید خواب خوب شبانگاهی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،محققان با استفاده از آزمایشات ژنتیکی و بیوشیمیایی دریافتند که ژن‌های Taranis و Cdk1 برای خواب طبیعی در مدل‌های مگس ضروری هستند.

دکتر کویانگهی کوه، مولف این تحقیق و استادیار علوم اعصاب موسسه فاربر دانشگاه توماس جفرسون اظهار کرد: خواب اسرار ناشناخته بسیاری دارد، مخصوصا زمانی که پای مکانیسم پروتئین آغازگر فرآیند در سطح سلولی به میان می‌آید.

وی افزود: ما در تحقیقاتمان موفق به کشف مسیر مولکولی جدید و منطقه مغزی تازه‌ای شدیم که نقش مهمی در کنترل مدت زمان خواب افراد دارد.

بررسی‌های انجام گرفته روی هزاران مگس و نقشه ژنتیک آنها نشان داد نوعی جهش ژنتیکی بر میزان خواب این حشرات تاثیر دارد. آنها با استفاده از یک‌سری آزمایش‌های بیولوژی و ژنتیکی نحوه واکنش ژن Taranis با سایر پروتئین‌ها را دنبال و مشاهده کردند که این ژن با پروتئین تنظیم‌کننده خواب به نام Cyclin A ترکیب می‌شود.

داده‌های محققان نشان می‌دهد که Taranis و Cyclin A یک ماشین مولکولی تولید می‌کنند که وظیفه غیرفعال کردن ژن Cdk1 را بر عهده دارد. عملکرد طبیعی Cdk1 سرکوب خواب و ترویج بیداری است.

طبق تحقیقات پیشین، Cyclin A در تعداد کمی از سلول‌های عصبی از جمله خوشه‌ای از هفت نورون در هر سوی مغز وجود دارد.

دکتر کوه و همکارانش نشان دادند این نورون‌ها در منطقه‌ای از مغز مگس واقع شده‌اند که با هیپوتالاموس، یکی از مراکز خواب در انسان‌ها مرتبط است.

به گفته دکتر کوه، به نظر می‌آید در مغز مگس‌ها مرکز بیداری وجود دارد که ژن Taranis هنگام خواب به سرکوب آن کمک می کند.

این یافته‌ها در مجله Current Biology منتشر شده است.