رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی گفت: شناسائی ذخایر ژنتیکی به عنوان یک ثروت عظیم ملی و اعمال حاکمیت دولت بر این منابع با تصویب قانون در مجلس و ایجاد ساختار و ضوابط قانونی برای بهره برداری از این ذخایر برای تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه کشور بسیار ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر جواد مظفری، رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیان کرد: کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی که به موجب قانون ایجاد شده و مرکب از نمایندگان رسمی دستگاه ها است، سال گذشته دو اقدام اساسی در مدیریت و صیانت از ذخایر عظیم ژنتیکی کشور انجام داد. 


وی افزود: یکی از این اقدامات، بررسی کارشناسی لایحه حفاظت و بهره¬برداری از ذخایر ژنتیکی و ارائه نظرات برای تصویب در مجلس شورای اسلامی و دیگری تهیه پیش نویس "اساسنامه مرکز ملی مدیریت ذخایر ژنتیکی" برای طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی است.


به گفته مظفری، سال گذشته ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تصویب کرد که به منظور هماهنگی و مدیریت یکپارچه ذخایر ژنتیکی، یک مرکز ملی مدیریت ذخایر ژنتیکی ایجاد شود و تهیه پیش نویس اساسنامه آن را برعهده این کارگروه گذاشت.


وی تصریح کرد: این پیش نویس طی جلسات متعدد و مذاکرات بین دستگاهی در کارگروه تدوین شد و برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی به دبیرخانه این شورا و ستاد راهبری نقشه جامع علمی ارائه شد، ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور پیش نویس اساسنامه مرکزملی مدیریت ذخایر ژنتیکی را با تغییراتی تصویب کرد که در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت. 


مظفری، با اشاره به غنای فوق‌العاده ایران از نظر ذخایر ژنتیکی، اظهار کرد: شناسائی این ذخایر به عنوان یک ثروت عظیم ملی و اعمال حاکمیت دولت بر این منابع با تصویب قانون در مجلس و ایجاد ساختار و ضوابط قانونی برای بهره برداری از این ذخایر برای تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه کشور بسیار ضروری است. 


به گفته رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، ایجاد ایجاد یک نهاد ملی قانونی برای مدیریت این ذخایرارزشمند می تواند به استفاده درست از این ذخایر و جلوگیری از تاراج این ثروت ملی توسط بیگانگان منجر شود و از هدر رفت ذخایر ژنتیکی که گنجینه ای با ارزش برای کشور است جلوگیری کند.


رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی خاطرنشان کرد: امیدواریم که مجلس با تصویب سریع لایحه حفاظت و بهره برداری از ذخایر ژنتیکی، فرصت تاریخی به دست آمده برای صیانت و بهره برداری از یکی از مهمترین ثروت¬های ملی را از دست ندهد و شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب پیش نویس اساسنامه مرکز ملی مدیریت ذخایر ژنتیکی گام بزرگی را برای شکوفائی و توسعه علوم زیستی و زیست فناوری مبتنی بر ذخایر ژنتیکی بومی کشور بردارد.