مجری و کارشناس برنامه «مشاعره دانشجویی» با بیان این که برنامه در دانشگاه صنعتی شریف و با حمایت بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی و اجرا شده است گفت: این برنامه در رشته ها و مقاطع مختلف در دیگر دانشگاه‌های کشور نیز اجرا خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شبکه آموزش سیما، در شب‌های رمضان سال جاری، برنامه‌‌ای را روانه آنتن کرده است که بنا به گفته سازندگانش، قصد دارد، پیوندی از جنس شعر و ادبیات، میان نخبگان و دانشجویان رشته‌هایی که به نظر می رسد کمتر با این حوزه سروکار دارند، ایجاد کند. مشاعره دانشجویی که با حمایت بنیاد ملی نخبگان، هرشب ساعت 22 از شبکه آموزش سیما به نمایش در می‌آید، این بار اما دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف را به این پیوند فرهنگی دعوت کرده است.

دکتر اسماعیل آذر، محقق و کارشناس برنامه تلویزیونی مشاعره دانشجویی، با بیان این که این برنامه با هدف پیوند دادن دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی با ادبیات کهن فارسی تدارک دیده شده است، توضیح داد: دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی، اصولا بیش‌تر با عدد و فرمول و سخت‌افزار و محاسبه و مسائلی که ممکن است در ظاهر خسته‌کننده باشد، سر و کار دارند و ادبیات می‌توانند ترمیم‌کننده و رفو کننده این خستگی باشد.

وی با بیان این که ایران کشوری با بنیادهای قوی فرهنگی است، بر ضرورت آشناسازی همه اقشار جامعه، به‌خصوص دانشجویان با این بنیادهای ارزنده، تاکید کرد و افزود: هدف از تولید این برنامه که به پیشنهاد آقای دکتر ستاری معاون محترم علمی و فناوری رییس جمهوری شکل گرفت این بود که دانشجویان فنی با فرهنگ و ادبیات و مسایل معنوی کشور خود که در شعر نمود پیدا می کند، بیگانه نباشند. دوم این که، ترویج زبان فارسی برای گروهی که به‌طور مستقیم به زبان و ادبیات فارسی نمی پردازند، زمینه‌ای فراهم شود تا به زبان و ادبیات توجه بیش‌تری پیدا کنند.

آذر با اشاره به استقبال بسیار خوب صورت گرفته از این برنامه از سوی دانشجویان دانشگاه شریف اظهار کرد: با آغاز فراخوان داوطلبان بسیاری داشتیم و روز به روز بر تعداد ایشان افزوده می‌شد که از این میان، حدود 40 نفر انتخاب شدند. این ها همه نشان می‌دهد، جوانان و دانشجویان همه رشته‌های تحصیلی، به ادبیات و فرهنگ فارسی علاقه‌مند هستند.

وی ادامه داد: دانشجویان دیگری که این برنامه‌ها را مشاهده می‌کنند، تحریک و ترغیب می‌شوند تا به جست‌وجوی این گنجینه ذخار بروند و ذهنشان به سوی فرهنگ و حکمت و معرفت، که زبان فارسی مشحون از آن است حرکت کند.

این استاد ادبیات فارسی، با بیان این که برنامه مشاعره در دانشگاه‌های صنعتی، از دانشگاه صنعتی شریف آغاز شده و در آینده، ان شاءالله در دیگر دانشگاه‌ها، ادامه خواهد یافت افزود: با این کار تلاش می کنیم ضمن تحکیم پیوند دانشجویان با عناصر بنیادین هویت ملی و تعمیق پیوندهای عاطفی، سطح امید و نشاط را در میان ایشان ارتقاء دهیم. تمام این تلاش‌ها، از فرمایشات مقام معظم رهبری مأخوذ می‌شود که ضمن برشمردن زبان فارسی به عنوان میراث ملی، نسبت به گسترش و ترویج آن، فراوان توصیه فرموده اند.

دکتر آذر همچنین، با بیان این‌که بنیاد ملی نخبگان پیش قدم شد و مقدمات شکل گیری این برنامه را فراهم کرد، مهم ترین ابزار حمایتی بنیاد ملی نخبگان را تشویق و حمایت معنوی دانست و افزود: از آقای دکتر ستاری و آقای کرمی و دکتر فتوحی سپاس‌گزاری می‌کنم و آفرین می‌گویم، چراکه در تمامی روند شکل‌گیری برنامه حضوری اثرگذار داشتند و لحظه به لحظه جریان کار را دنبال می‌کردند.

وی در پایان یادآور شد: مشاهده شد استعداد دانشجویان علوم فنی و مهندسی، در حوزه فرهنگ، شعر و ادبیات می درخشد و قرار است با حمایت بنیاد ملی نخبگان به تدریج این برنامه در دیگر دانشگاه‌ها نیز ادامه پیدا کند.

براساس این گزارش، گروه برنامه ساز مشاعره شبکه آموزش با کمک کانون شعر و ادب دانشگاه صنعتی شریف فراخوانی را در رابطه با شرکت در دانشگاه منتشر کرد و در نهایت از بین کسانى که ثبت نام کردند حدود٤٠ نفر انتخاب شدند. در این برنامه علاوه بر دانشجویانى که در جریان مسابقه شرکت داشتند، دانشجویان دیگرى هم به شعرخوانی از اشعار خود و یا شاعران دیگر پرداختند.

این مشاعره آزاد بوده و در یکی از بخش های آن شرکت کنندگان باید در رابطه با یک موضوع صنعتی یا دانشجویی یک متن ادبی کوتاه و یا چند بیت از خودشان ارائه دهند.

تجربه این مشاعره در دانشگاه صنعتی شریف نشان داد که دانشجویان فنی و مهندسی آن هم در بالاترین مرتبه علمى کشور نه تنها از شعر و ادبیات که از عناصر مهم هویت ملى است دور نیستند بلکه با آن پیوندى عمیق دارند. از این رو، برگزاری این مشاعره در دانشگاه های دیگر، مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان قرار خواهد گرفت. بنابراین دانشگاه های متقاضی می توانند برای برگزاری این برنامه اعلام آمادگی کنند.

«مشاعره دانشجویی» با حمایت بنیاد ملی نخبگان، در قالب 15 برنامه 30 دقیقه ای با اجرای دکتر اسماعیل آذر روی آنتن می رود. این برنامه به تهیه کنندگی امیرحسین آذر در ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 22 از شبکه آموزش سیما پخش می شود.