نگاهی به اطراف و اکناف نشان می‌دهد که بسیاری از مغزهای خلاق دوران ما به واسطه تفکرات خود، همچون مارک زاکبرگ به میلیونرها و میلیاردرهایی تبدیل شدند که ما تا کنون نام آنها را نیز نشنیده‌ایم.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،‌ در سال 2007 مارک زاکربرگ 23 سال تبدیل به یکی از جوان ترین میلیاردرهای زمان خود شد که این موقعیت را مدیون فیسبوک بود؛ اما نگاهی به اطراف و اکناف، نشان می‌دهد که شاید بسیاری دیگر از مغزهای خلاق دوران ما به واسطه تفکرات خود، به میلیونرها و میلیاردرهایی تبدیل شدند که ما تا کنون نام آنها را نیز نشنیده ایم.

هم‌اکنون سهم خالص مارک زاکربرگ ‌31‌ ‌از فیسبوک، برابر با 9 میلیارد دلار است و قطعا باید زاکربرگ را ‌نمونه‌ای از برجسته ترین میلیاردرهای جوان این دوران خطاب کرد که البته پول خود را به واسطه فکر خلاقش به دست آورده است.

اما در این راه زاکربرگ تنها نیست و میلیاردرهای جوانی در سراسر دنیا هستند که شرکت ها و استارت آپ های خود را بنا گذاشته اند، ولی تا کنون نام آنها به گوش بسیاری از ما نرسیده است.

در اینجا فهرستی از دیگر میلیاردرهای جوان دنیای تکنولوژی را می‌بینید:

روسیه: پاول دوروف 30 ساله که بزرگترین شبکه اجتماعی روسیه با نام VK را بنیان گذاشته است. وی را زاکربرگ روسیه خطاب می‌کنند و شبکه اجتماعی وی در روسیه، بیش از فیسبوک کاربر دارد. متأسفانه سال گذشته به دلیل اینکه گفته می‌شد، دولت روسیه قصد کنترل شبکه اجتماعی وی را دارد، مجبور به ترک وطن شده و جالب است بدانید که نرم افزار تلگرام ـ که اکنون در بین ایرانیان به شدت محبوب شده ـ ساخته پاول دوروف است.

 

ایرلند: پاتریک و جان کالیسون هر دو 26 ساله از بنیانگذاران شرکت 5 میلیارد دلاری Strip. این دو برادر 26 ساله نیز زاکربرگ های ایرلند خطاب می‌شوند و این را مدیون استارت آپ پرداخت آنلاین Strip هستند. البته در حال حاضر آنها در سیلیکون والی مستقر هستند و جالب است بدانید ‌اپل اخیرا قراردادی ‌با شرکت 5 میلیارد دلاری این دو برادر برای پشتیبانی از ApplePay بسته است.

 

 

سنگاپور: کوئک سیو رویی 28 ساله خالق استارت آپ در حال رشد در زمینه فروش با نام Carousell. نکته جالب اینکه وی از مدرسه اخراج شد و استارت آپ Carousell را بنیان گذاشت که یک نرم افزار فروش آن لاین شخص – به – شخص است و به شدت در سنگاپور رواج یافته.

 

 

ژاپن: یوشیزاکو تاناکا خالق شبکه اجتماعی SNS Gree با دارایی 1.7 میلیارد دلار. وی ساخت شبکه اجتماعی خود را در ‌26 سالگی آغاز کرد و 2010 زمانی که 33 ساله شد، اولین و جوان ترین کار‌آفرینی بود که شرکتش در بورس توکیو حضور یافت. دارایی خالص وی برابر با 1.7 میلیارد دلار است.

 

کانادا: مایکل لیت 28 ساله خالق استارت آپ بازاریابی ویدئویی Vidyard. وی در سال 2010 استارت آپ خود را به عنوان پروژه ای در دانشگاه واترلو آغاز کرد تا امروز به عنوان یکی از برترین استارت آپ های کانادا باشد. این استارت آپ هم اکنون 26 میلیون دلار ارزش دارد.

 

 

سوئد: دانیل اک بنیانگذار 32 ساله استارت آپ معروف Spotify. استار آپ وی هم اکنون 400 میلیون دلار ارزش دارد؛ جالب آنکه این اولین شرکت دانی لاک نیست. پیش از این نیز استارت آپ دیگر وی به eBay فروخته شده است.

 

برزیل: گوستاوو کائتانو خالق شرکت Samba Tech. کائتانو 33 ساله با سختی فراوان شرکتی نرم‌افزاری برای تولید بازی‌های رایانه ای موبایل در سال 2004 بنیان گذاشت و امروز آن را به شرکت Samba Tech تبدیل کرده ‌که بزرگترین پلتفرم بازی های رایانه ای آمریکای لاتین است.

 

 

کنیا: مبارک مویکا 20 ساله که اولین شرکت خود را در ‌16 سالگی به فروش رساند، هم اکنون مدیر عامل Zagace شرکت نرم افزاری تجاری است و در ‌16 سالگی نیز Hypercentury Technologies را بنیان گذاشت که یک شرکت هاستینگ وب بود. جالب ترین نکته در خصوص وی این است که بورسیه دانشگاه هاروارد را برای رفتن به دنبال اهداف خود رد کرد و نپذیرفت.

 

 

هندوستان: دیپاک راویندران 27 ساله که از دانشگاه کانور اخراج شد و استارت آپ Innoz را بنیان گذاشت. وی در سال 2008 به همراه سه تن دیگر از هم کلاسی های خود ـ که آنها نیز از دانشگاه بیرون آمده بودند ـ Innoz را تأسیس کرد که به کاربران اجازه می‌دهد تا از طریق پیام های متنی، اقدام به جستجو در گوگل و ویکی پدیا کنند. این استارت آپ به شدت در هندوستان با استقبال مواجه شد، زیرا در این کشور استفاده از اینترنت چندان مرسوم نیست.