محققان با استفاده از ترکیب علوم کامپیوتر، علوم شناختی، نانو و زیست فناوری (انبیک) موفق به ساخت انگشت مصنوعی شدند که قادر است با حساسیت و قدرت تفکیک بالا اجسام را حس کند. نمونه اولیه این انگشت ساخته شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،‌محققان اروپایی در قالب دو پروژه مختلف با نام‌های NanoBioTouch و NanoBioTact اقدام به ساخت حساس‌ترین انگشت مصنوعی جهان کردند. هدف اصلی محققان از این پروژه آن است که درک بهتری از سیستم‌های مکانیکی-انتقالی انسان بدست اورده و بتوانند نانوزیست‌حسگرهای مهندسی شده تولید کنند. در این پروژه محققانی از 13 موسسه، دانشگاه و شرکت حضور داشته و تجارب خود را با هم به اشتراک می‌گذارند.
مایکل آدامز از محققان این پروژه می‌گوید: « این حسگر زیستی کاربردهای مختلفی دارد برای مثال می‌توان از آن برای پروتز اندام‌های از دست رفته بدن استفاده کرد. با استفاده از این نانوزیست‌حسگر، فرد می‌تواند اجسام پیرامون را لمس کرده و نتایج این لمس را از مغز دریافت کند. کاربرد دیگر این فناوری در ساخت ربات است که می‌تواند اجسام را حس کند.»
محققان نمونه اول این انگشت مصنوعی را ساخته‌اند که حساسیت و قدرت تفکیک بالایی دارد. این زیست‌حسگر به گونه‌ای طراحی شده که امکان اتصال آن به سیستم عصبی وحود دارد. در صورتی که از یک پوست مصنوعی روی این انگشت استفاده شود، می‌توان گفت که انگشت انسان به صورت کامل شبیه‌سازی شده است. این انگشت قادر است در یک زمان سیگنال‌های مختلفی را دریافت و ارسال کند. مایکل وارد از دانشگاه بیرمنگام می‌گوید: « این حسگر مانند یک انگشتان دست شما عمل می‌کند.»
قدم بعدی محققان قرار دادن این انگشت روی دست مصنوعی است. لوئیس باچلا از موسسه فناوری ایتالیا می‌گوید: « در مقایسه با پروتزهای فعلی موجود در بازار، این حسگر بهبودهای زیادی داشته است. در این پروژه از ترکیب علوم کامپیوتر، علوم شناختی، نانو و زیست فناوری استفاده شده است. این دو پروژه تا کنون توانسته است ساخت دست و انگشت مصنوعی را یک گام به جلو ببرد.