محققین این بار در زمینه طراحى و ساخت وسیله‌هاى دریایى، تعمیر، تجهیز و نگهدارى آزمایشگاه‌هاى تحقیقاتى و صنعتى و همچنین تجهیزات آزمایشگاهى، توانستند به میزان 500 میلیون تومان صرفه جویی ارزی را در کشور رقم زنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،‌بر اساس توسعه سامانه های ابزار دقیق و کنترل دریایی طراحی و ساخت سامانه های بویه موج نگار، ثبت رفتار دینامیکی شناورها، سامانه داده برداری از ارابه مدل شناور، سامانه زیرسطحی هوشمند، سامانه کنترلی خودرانش شناور، سامانه  های تشخیص شناورها در سطح آب و سامانه‌های مانیتورینگ از جمله محصولات فناورانه ای است که صنایع دریایی نیازمند آنها هستند تا بتوانند این صنعت را با فناوری های دریایی عجین کند.

 

تبدیل ثروت طبیعی به علم در غیاب فناوریهای مدرن امکان پذیر نخواهد بود

سیدامیر آقایی مدیر عامل شرکت دانش بنیان «سپهر سیستم اندیش» گفت: نیاز به فناوری های مدرن در صنعت دریا از لزومات تبدیل ثروت طبیعی ما به علم است که در این راستا محققان و فناوران با تلاش های خود توانسته اند روز به روز با پیشرفت های قابل توجهی صنعت دریا و دریا نوردی را متحول کنند. از این رو این شرکت دانش بنیان با محیط صنعتی دریایی خود دست به تولیدات دریایی زده است.

آقایی با اشاره به عمده محصولات ارائه شده در بخش های کنترل و ابزار دقیق و سیستم های نوین گفت: در مجموع به صورت متوسط سالانه در حدود 200 میلیون تومان درآمد از تولیدات دانش بنیان وجود داشته است. با توجه به وسعت نیازهای صنایع دریایی کشور، عمده تمرکز این شرکت بر بازار داخلی و تامین تقاضای داخلی است. که این تولیدات توانسته است در مقایسه با محصولات مشابه خارجی، توانسته صرفه جویی ارزی به میزان حدود 500 میلیون تومان به همراه داشته باشد.

این فعال حوزه فناور وجود ارتباط و تعامل با نخبگان دانشگاهی را به عنوان یکی از مزیت های رقابتی این شرکت دانش بنیان تلقی کرد و خواند:‌ این شرکت توانسته در مجموع با 10 نفر از نخبگان دانشگاه های صنعتی شریف و تهران از مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا فعالیت داشته باشد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با تاکید بر سودآوری ارزی به وجود آمده توسط این شرکت دانش بنیان اظهار کرد: تولیدات دانش بنیان معرفی شده توسط این شرکت، عمدتا با استفاده از تجهیزات و مواد موجود در داخل کشور تولید شده است. بر این اساس تمامی محصولات دانش بنیان کاملا ساخت داخل است.

 

تامین نیازهای بومی کشور با تولیدات داخلی

آقایی با مقایسه محصولات تولیدی با نمونه خارجی گفت: با توجه به اینکه محصولات دانش بنیان شرکت کاملا با استفاده از تجهیزات داخلی تولید می شود، بر این اساس، از لحاظ قیمت کاملا با محصولات مشابه خارجی قابل رقابت است. همچنین با توجه به اینکه نرم افزارهای موجود در محصولات دانش بنیان توسط متخصصان داخلی طراحی و پیاده سازی شده، از این رو عملکرد محصولات دانش بنیان این شرکت، کاملا می  تواند نیازهای بومی متقاضایان داخلی را برآورده کند. در این راستا، محصولات دانش بنیان این شرکت می تواند مرقوبیت مناسبی را در مقابل محصولات خارجی داشته باشد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان مستقر در دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به واردات محصولات ابزار دقیق دریایی که در شناورها مورد استفاده قرار می گیرد گفت:‌ محصولات ابزار دقیق دریایی عمدتا از خارج تامین می شود. این محصولات شامل سیستم های اتوپایلوت، سیستم های ابزاردقیق و سیستم های ناوبری است. و این شرکت دانش بنیان در نظر دارد تا با استفاده از دانش فنی متخصصان داخلی، اقدام به توسعه سامانه های بومی در جهت ناوبری، هدایت و کنترل شناور و مانیتورینگ پارامترهای شناور کند.

وی همچنین افزود: معادل با تقاضای شناور که در بخش های حمل و نقل دریایی، صیادی، مسافری و خدمات دریایی در کشور وجود دارد، عملا تجهیزات ابزار دقیق و کنترل شناورها از خارج تامین می شود. این در حالی است که با بهره گیری از توان داخلی، کاملا امکان تامین داخل تجهیزات وجود دارد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان گفت: با توجه به محصولات فناورانه توسعه داده شده در گروه کنترل و ابزار دقیق، در سال 93، این شرکت توانست به عنوان شرکت دانش بنیان نوپا مورد ارزیابی معاونت علمی ریاست جمهوری قرار گرفت و در حال حاضر، این شرکت به عنوان یک شرکت دانش بنیان در حوزه فناوری های صنایع دریایی شناخته می شود.

 

نقش موثر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پیشبرد اهداف فناورانه

آقایی با توجه به اینکه شرکت سپهر سیستم اندیش در حال رشد و شکوفایی است گفت: نیاز به دو گونه حمایت از معاونت علمی وجود دارد، نخست حمایت مالی جهت تکمیل و تبدیل طرح های آزمایشگاهی به طرح های صنعتی، و کمک به بازاریابی و برقراری تعامل مناسب با شرکت های معتبر دولتی برای جذب سفارش  محصولات است.

وی در این خصوص ادامه داد: به دلیل آنکه سیستم های کنترلی نیاز به بروز رسانی در حوزه های نرم افزاری دارد، از این رو برای صنعتی سازی برخی محصولات دانش بنیان نیاز به سرمایه گذاری وجود دارد که با توجه به بنیه مالی شرکت های دانش بنیان، عمدتا این سرمایه گذاری توسط شرکت های دانش بنیان صورت نمی-گیرد. در این مقطع، حمایت های معاونت علمی می تواند به عنوان یک سرمایه گذاری ریسک پذیر و به صورت مشارکت در توسعه محصولات صنعتی در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار گیرد.

این عضو فعال حوزه فناور با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران گفت:‌ کشور ایران، یکی از کشورهای با خط ساحلی طولانی به اندازه 5800 کیلومتر در شمال و جنوب کشور است. از سوی دیگر، فعالیت های اقتصادی در حوزه های حمل و نقل، مسافری و تفریحی، صیادی و خدمات دریایی، فعالیت هایی است که در طول سالیان گذشته با رشد مواجه بوده و از این بعد نیز رشد خواهد داشت که تعدادی از فعالیت های اقتصادی مذکور، در اختیار بخش خصوصی و تعاونی ها است.

 

فعالیت های اقتصادی نیازمند استقرار بیشتر جمعیت در نواحی ساحلی است

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان افزود: در صورتی که سیاست های اقتصادی کشور به گونه ای قرار گیرد که زمینه فعالیت اقتصادی دریایی فعال تر شود، عملا کشور با رشد بی سابقه ای در فعالیت های اقتصادی دریایی مواجه خواهد بود که لازمه آن استقرار بیشتر جمعیت در سواحل و رشد اقتصادی سواحل است.

وی در ادامه افزود: بنابراین دریا برای کشور ما، واقعا می تواند به عنوان یک پتانسیل قوی و قدرتمند اقتصادی شناخته شود چراکه هم خط طولانی ساحل در کشور وجود داشته و هم از گذشته تا به حال، فعالیت های اقتصادی دریایی با رشد مواجه بوده است.

آقایی با اشاره به عمده فناوری های مورد نیاز در حوزه دریایی اضافه کرد: عمده فناوری های مورد نیاز در حوزه دریایی شامل دانش فنی طراحی شناورها و فناوری-های سیستم های کنترلی و ابزار دقیق است. دانش فنی طراحی  شناور که بتواند نیازهای بلند مدت کشور را در حوزه های حمل و نقل دریایی، صیادی، مسافری و تفریحی و خدمات دریایی مرتفع کرده و از سوی دیگر، بتواند در عملکرد کشتی و شناور در دریا پیمانی، موثر واقع شود، از مهم ترین فناوری هایی است که باید در حوزه دریا مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان افزود:‌ تجربه بیش از بیست ساله کشور در زمینه صنایع دریایی نشان داده است که توان تحقیقاتی و پژوهشی کشور برای رفع نیازمندی های فناوری دریایی مناسب است و عملا باید فرصت و مجال کافی در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار گیرد تا نقش آفرینی خود را در توسعه صنایع دریایی کشور پیدا کنند.

پایان پیام/