به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، هدایت این هواپیما را آندره بورشبرگ به عهده داشت و سولار ایمپالس 2 ساعت 15:55 به وقت گرینویچ (20:25 به وقت تهران) در فرودگاه Kalaeloa درست در غرب شهر هونولولو فرود آمد.
این سامانه پس از برخاستن از ناگویای ژاپن در 29 ژوئن (هشتم تیر)، به مدت پنج شبانهروز و با هدایت بورشبرگ در پرواز بود. سولار ایمپالس 2 با طی مسافت کیلومتر 7210 کیلومتر، رکورد طولانیترین مسافت طیشده توسط یک هواپیمای خورشیدی را شکست.
این هواپیما به ارتفاع 8634 متر و سرعت کروز 61.19 کیلومتر در ساعت رسید.
مرحله بعدی پرواز هواپیمای خورشیدی به مقصد سرزمین اصلی ایالات متحده خواهد بود.
بورشبرگ و برتراند پیکارد، خلبانهای سوئیسی، این هواپیمای خورشیدی سبک وزن را به نوبت هدایت میکنند.
سوالار ایمپالس 2 پس از ترک نانیانگ چین، روز یکم ژوئن (11 خرداد) به دلیل شرایط نامطلوب آبوهوایی در فرودگاه شهر ناگویای ژاپن فرود اضطراری داشت. تلاش پیشین جهت از سرگیری پرواز برای تاریخ 24 ژوئن (سوم تیر) برنامهریزی شده بود، اما پرواز در آخرین دقایق لغو شد.
این بار تیم پرواز، برنامه خود را یک ساعت پیش از پرواز اعلام کردند زیرا میخواستند از شرایط مطلوب اوجگیری اطمینان حاصل کنند.
هواپیمای خورشیدی سولار ایمپالس 2، پیشتر با برخاست از فرودگاه «لوکوی» نانجینگ چین، طولانیترین پرواز خود را به مقصد هاوایی آغاز کرده بود اما در ژاپن فرود اضطراری داشت.
پرواز از روی آمریکا شامل توقفهایی در فونیکس، آریزونا و فرودگاه جیافکندی در نیویورک خواهد بود که پس از آن، سولار ایمپالس 2 پرواز خود را از روی اقیانوس آتلانتیک به سمت جنوب اروپا یا شمال آفریقا ادامه خواهد داد.
مرحله پایانی سفر هواپیمای خورشیدی از هر کدام از موقعیتهای انتخابی در اروپا یا آفریقا به سمت ابوظبی خواهد بود که در آنجا، فرود نهایی خود را انجام خواهد داد. همه مراحل این سفر بدون استفاده از حتی یک قطره سوخت بوده و این موضوع تحول بزرگی در فناوری انرژی خورشیدی محسوب میشود.
هواپیمای سولار ایمپالس 2 با بیش از 17 هزار سلول خورشیدی نیرودهی میشود که این سلولها در بالهای آن به طول 72 متر تعبیه شدهاند. طول این بالها بیش از طول بالهای بوئینگ 747 اعلام شده است.
این هواپیما به دنبال سامانه سولار ایمپالس وارد کارزار شد که در سال 2010، پرواز 26 ساعتهای را انجام داد و قابلیت خود را برای ذخیرهسازی انرژی کافی در طول روز در باتریهای لیتیومیاش برای انجام پروازهای شبانه به اثبات رساند.
پرواز موفق سولار ایمپالس 2 از ابوظبی در روز 9 مارس (19 اسفند) دستاورد مهمی برای بورشبرگ و همکارش برتراند پیکارد پس از 13 سال تحقیقات و آزمایش محسوب میشد. این هواپیمای خورشیدی از عمان به احمدآباد و بنارس در هند سفر کرد، سپس پروازش را به ماندالای در برمه و چونگکینگ در چین ادامه داد.
اتاقک خلبان هواپیمای خورشیدی از هیچ گرمایشی برخوردار نیست و خلبانان نمیتوانند طی پرواز پنج روزه خود بایستند یا راه بروند و در عوض آنها میتوانند روی صندلی خود تکیه داده و ورزش یا استراحت کنند. آنها برای استفاده از دستشویی نیز نمیتوانند صندلی خود را ترک کنند و برای این کار از محفظه تعبیه شده در صندلی استفاده میکنند.
برای غذا خوردن، خلبان باید چیزهایی را مصرف کند که برای بدنش ماندنی و باارزش باشد. مصرف روزانه وی شامل 2.4 کیلوگرم غذا، 2.5 لیتر آب و یک لیتر نوشیدنیهای ورزشی است. خلبان این رژیم غذایی را بر اساس برنامهای که شرکت نستله برای هر خلبان طراحی کرده، رعایت میکند.