رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از برگزاری دومین فن‌بازار فناوری‌های نوین شهرداری تهران در بوستان گفتگو خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم ۳۵۰ شرکت دانش‌بنیان در این فن‌بازار حضور یابند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،‌ نگاهداری، رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در نشست خبری از برگزاری دومین فن بازار فناوری نوین شهرداری تهران در بوستان گفتگو، محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری تهران از 12 تا 14 مردادماه امسال با حضور شرکت‌های داخلی دانش بنیان خبر داد و گفت: سال گذشته نخستین فن بازار برگزار شد که خروجی آن انعقاد 30 قرارداد بود که به طور میانگین 25 درصد شرکت‌های خارجی با شهرداری قرارداد امضاء کردند.

وی با بیان اینکه در راستای استفاده از توانمندی داخلی و شرکت‌های دانش بنیان، شهردار تهران دستور داده است تا تمامی موانع حقوقی ساختار اقتصادی و فرهنگی برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار شهرداری تهران شناسایی و برای حل آنها در صورت نیاز مصوبه و تصویب در شورای شهر اقدام شود. خوشبختانه در این راستا پیش نویس پیشنهادی حاضر شده  است.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران بان بیان اینکه دومین فن بازار فناوری نوین شهرداری تهران در مقایسه با سال گذشته تسهیلات بیشتری برای شرکت کنندگان دارد، گفت: در این فن بازار مدیران شهری تهران و کلان شهرها حضور دارند. در حقیقت سال گذشته این فن بازار مختص تهران بود و امسال برای تمامی شهرداری‌ها در سراسر کشور طراحی شده است. همچنین از پیمانکاران بزرگ و فعال در شهرداری‌ها برای حضور دعوت شده است.

وی با اشاره به هماهنگی با معاونت علمی ریاست جمهوری برای ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان و پیمانکاران تاکید کرد: تلاش شده است تا از صندوق نوآوری و شکوفایی وام کم بهره برای شرکت‌ها دانش‌بنیان در نظر گرفته شود همچنین بانک صادرات، تجارت، ملی، شهر و اقتصاد نوین به منظور تأمین سرمایه گذاری‌های مورد نیاز و مشارکت در شرکت‌های دانش بنیان وارد مذاکره شده‌ایم.

به گفته نگاهداری، فن بازار ملی ایران در این نمایشگاه حضور دارد و به آنها مشاوره رایگان می‌دهد و همچنین با حضور بازار دارایی فکری ایران ایده‌های این شرکت‌ها در صورت تأیید در بورس ایده کشور ثبت می‌شود.

وی با بیان اینکه تلاش شده است در صورت نبود ضمانت نامه بانکی برای این شرکت‌ها از صندوق شکوفایی و پژوهش و نوآوری دانشگاه تهران تسهیلاتی در نظر گرفته شود، گفت: با توجه به همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیش بینی می‌کنیم که امسال تعداد قراردادها دو یا سه برابر سال گذشته باشد و با توجه به تمدید ثبت نام شرکت‌ها برای حضور پیش بینی می‌کنیم 350 شرکت دانش بنیان اعلام آمادگی برای حضور در دومین فن بازار فناوری نوین شهرداری حضور یابند.

وی در پاسخ به سئوال «نسیم» مبنی بر اینکه با حمایت‌های صورت گرفته فکر می‌کنید در چند سال آینده از محصولات با کیفیت داخلی تولید شده توسط شرکت‌های دانش بنیان مورد استفاده قرار گیرد و در حال حاضر چند درصد از وسائل و تجهیزات مورد نیاز شهرداری از خارج از کشور تامین می‌شود گفت: تلاش ما بر این است که سهم بیشتری در اختیار شرکت‌های داخلی قرار گیرد آماری که مد نظر شما باشد فعلاً در دست نداریم.

به گفته نگاهداری نخستین پارک فناوری شهرداری تهران مردادماه امسال افتتاح خواهد شد و قرار است شعباتی نیز در محلات داشته باشد.