به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییسجمهوری، در بازدید از دانشکده ها و بخشهای گوناگون پردیس فنی دانشگاه تهران و با حضور رییس دانشگاه تهران و معاونین در جمع اساتید و دانشگاهیان، ضمن گرامیداشت شبهای قدر و ماه مبارک رمضان، بر توجه ویژه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی به درآمدزایی و کارآمدی پژوهش تاکید کرد و گفت: تا زمانی که از دل یک پژوهش اقتصاد حاصل نشود، به این معناست که اقتصاد دانشبنیان محقق نخواهد شد و اقتصاد نادرست نفتی، باعث شده با صرف هزینههای زیاد در حوزه پژوهش، شاهد نتیجه مطلوبی از دل پژوهشها نباشیم.
دانشگاهها از طریق کمک به ایجاد شرکتهای دانشبنیان درآمدزایی کنند
معاون
علمی و فناوری رییس جمهوری بر این موضوع که با پول دولتی، صنعت و پژوهش
ایجاد نمیشود، ضمن تاکید بر لزوم درآمدزایی دانشگاهها به دانشگاه
استنفورد اشاره کرد و افزود: دانشگاه استنفورد با بیش از 10هزار دانشجو و
درآمد سالانهی بیش از 4 میلیارد دلاری، تنها 10 درصد از درآمد خود را از
محل شهریههای دانشجویان تامین میکند. لذا ضروری است دانشگاههای کشورمان
نیز بهجای آنکه وابسته به پول دولتی باشند، بخش قابل توجهی از درآمدهای
خود را از محل فروش فناوری، قراردادهای ارتباط با صنعت و شرکتهای
دانشبنیان تامین کنند.
وی افزود: در کشوری که به فکر خریدن نیازهای
صنعتی خود بوده است، صنعت شکل نمیگیرد بلکه از او یک کارخانهدار می سازد.
طبیعتا در چنین کشوری به افراد خلاق و نوآور، نیازی نبوده و با چند
تکنسین، کارها پیش رفته است. ما در بسیاری از پژوهش ها راه را به اشتباه
رفتهایم. آن چیزی که پژوهش را شکل میدهد تفکر، نیروی انسانی و نوآوری است
که توسط نیروی انسانی خلاق و متفکر دانشگاهی شکل میگیرد. تجهیزات جزو
فرعیات هستند و نوآوری، اساس کار پژوهشی کارآمد است.
ستاری مشکل اصلی
پژوهش را در تفکر و فرهنگ پشت پژوهش دانست و تصریح کرد: تا زمانی که
نتوانیم درآمدزایی از دل پژوهش را به یک ضرورت اجتنابناپذیر بپذیریم،
اقتصاد دانشبنیان نخواهیم داشت. در نتیجه چنین تفکری است که یک
سرمایهگذار، بهجای آنکه روی ملک و سکه و ارز سرمایهگذاری کند، سرمایه
خود را در پژوهش هزینه خواهد کرد و این اصلی ترین راه تحقق اقتصاد
دانشبنیان از محل درآمدزایی پژوهشهایمان است.
نایب رییس هیئت امنای
صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین ابراز کرد: باید بپذیریم دانشگاه بخشی از
اقتصاد دانشبنیان نیست، بلکه اساس این اقتصاد است. ما نسبت به
فارغالتحصیلان دانشگاهی خود مسئولیم و بهمدت حداقل یک تا دوسال، باید
فارغالتحصیلان دانشگاه را هدایت و راهبری و حمایت کنیم.
وی ادامه داد:
اکنون فارغالتحصیل دانشگاهی بهجای آنکه یک فرصت برای اقتصاد کشور
باشد، به تهدید تبدیل شده است، چراکه در دانشگاه به آنها نواوری و
کارآفرینی نمیآموزیم. شیوههای نادرست آموزشی که بر مبنای اقتصاد نفتی
شکل گرفته، خلاقیت و نوآوری این جوانان را از بین میبرد.
تمرکز کامل، راهبری و تربیت فارغالتحیلان راه اصلی اقتصاد دانشبنیان
ستاری،
اصلاح فرهنگ آموزشی و پژوهشی کشور از راه تمرکز ، ایجاد زمینه برای
نوآوری و راهبری، فارغالتحصیلان راه اصلی اقتصاد دانشبنیا دانست و
افزود: آدرسدهیهای نادرست در حوزه آموزش و پژوهش و این تفکر که اغلب
مدیران فکر میکنند پژوهش محلی است که باید صرفا پول در آن صرف شود بدون
آنکه نتیجه بخش باشد، از پیامدهای اقتصاد نفتی است.
وی افزود: این
تفکر نه تنها در کشورما، بلکه در تمامی کشورهایی که بر منابع زیرزمینی خود
وابسته هستند، مفهومی وجود دارد و پایه آن این نگرش است که با پول، همه
چیز حتی صنعت و دانشگاه قابل خریداری است.
رییس بنیاد ملی نخبگان، با
اشاره به تعریف نکردن مشتری پژوهش، به عنوان یکی از عارضههای نتیجهبخش
نبودن پژوهشها عنوان کرد: ما به عنوان دولت، تحویلگیرنده نتایج پژوهش
نیستیم بلکه تحویلگیرنده نتایج پروژه ها و طرحهای پژوهشی؛ بخش خصوصی
است.
رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با بیان
این که ایجادکنندگان شرکتهای قدرتمند صاحب نوآوری در دنیا هنوز به سی
سال نرسیدهاند بیان کرد: بسیاری از شرکتهای موفق داخلی خودمان، مدیرانی
با کمتر از سی سال سن دارند. در پروژههای فوق لیسانس و دکتری نیز با
همین چالش مواجهیم و یک استاد دانشگاه ظرف مدت زمان نیم ساعت یک پروژه
پژوهشی تعریف میکند، دانشجو بهترین سالهای عمر خود را برای این پژوهش
صرف میکند بدون آنکه در نهایت نتیجه مطلوبی از آن برای کشور و ملت حاصل
شود.
رییس بنیاد ملی نخبگان، به حمایتهای این بنیاد اشاره کرد و ضمن
تاکید بر لزوم ارتباط نزدیکتر دانشگاه تهران با آن افزود: با اینکه مدت
زیادی از این طرح حمایت از دانشجویان در بنیاد ملی نخبگان نگذشته، اما
تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، برای دورههای آموزشی یکساله
خارج از کشور، مورد حمایت قرار گرفتهاند و این زمینه برای حمایت از
دانشجویان برتر دانشگاه تهران نیز فراهم است.
وی افزود: در پروژه های
مهم دانشگاهی، پژوهشها و معافیتهای سربازی با همکاری ستاد کل و بنیاد
ملی نخبگان میتواند به دانشگاه تهران کمک کند. همچنین طرحی از سوی معاونت
علمی و فناوری، برای حمایت از اساتید برتر آغاز شده که پنج نفر از
دانشگاه تهران هستند و در قالب این باشگاه مرجعیت علمی، اساتیدی که در 10
مجله برتر و 50 مقاله برتر دنیا مقاله ثبت کنند، حمایت خواهند شد
ستاری
با بیان این که کار تجاری با پول بلاعوض دولت شکل نمیگیرد، عنوان کرد:
همه پروژه هایی که پیوست تجاری داشته باشند، مورد حمایت قرار خواهند گرفت،
بهشرطی که این طرحها به درآمدزایی منجر شوند و بعد از حمایت مالی، بخش
خصوصی مشتری آنها باشد.