«جشنواره تجلیل از پژوهشگران فرش ایران» با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سطح ملی برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، «جشنواره تجلیل از پژوهشگران فرش ایران» جشنواره‌ای است که به معرفی پژوهشگران برتر فرش می‌پردازد و هرساله بر اساس این آیین‌نامه توسط انجمن علمی فرش ایران و با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ستاد توسعه فناویهای نرم و هویت ساز معاونت علمی ریاست جمهوری و مرکز ملی فرش ایران در سطح ملی برگزار می‌شود.


هدف از برگزاری این جشنواره ترویج فرهنگ پژوهش در کشور و ارتقاء منزلت و جایگاه پژوهش در حوزه فرش ایران؛ معرفی توانمندی‌های پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی، پژوهشی، هنری، تولیدی و صنفی فرش کشور و شناسایی و معرفی پژوهشگران برتر دانشجویی در مقاطع مختلف است.

همچنین از دیگر اهداف برگزاری «جشنواره تجلیل از پژوهشگران فرش ایران» می‌توان به تشویق، تقویت و ایجاد انگیزه پژوهشی در هیئت‌علمی، مدرسین و پژوهشگران فرش کشور و فراهم‌سازی زمینه برای کاربردی شدن پژوهش‌های انجام‌شده در حوزه فرش دستباف ایران اشاره کرد.

برگزیدگان جشنواره در بخش‌های پژوهشی؛ پژوهشگران دانشگاه‌ها و مؤسسات و نهادهای آموزشی و پژوهشی؛ پژوهشگران وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، هنری و شرکت‌های تولیدی؛ پژوهشگران اتحادیه‌ها و انجمن‌های علمی، هنری، صنفی و تولیدی و پژوهشگران دانشجو و دانش‌آموختگان مقاطع مختلف هستند.

پژوهشگران برتر «جشنواره تجلیل از پژوهشگران فرش ایران» بر اساس عملکرد و مستندات تخصصی خود در زمینه‌های طرح و نقش، زیبایی‌شناسی، رنگرزی، بافت و مرمت، مواد اولیه، ابزار و مسائل فنی، اقتصاد و مدیریت، تاریخ و فرهنگ، جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی، سبک و جغرافیا انتخاب می‌شوند.

دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اجرایی و تشکل‌ها می‌توانند هر عضو هیئت‌علمی یا محقق و همکار واجد شرایط که امتیازات لازم را بر اساس موارد مورد نظر جشنواره کسب کرده باشد، معرفی کنند.

معرفی‌شدگان در گروه‌های فوق، در دبیرخانه جشنواره و در کارگروه‌های تخصصی پژوهشی بررسی و برگزیدگان تعیین می‌شوند.

فعالیت‌های پژوهشی انجام‌شده باید طی 4 سال منتهی به مهرماه سال جاری صورت گرفته باشد.

لازم است دانشگاه یا موسسه پژوهشی یا مؤسسات و تشکل‌های دیگر برای معرفی پژوهشگر برگزیده از طریق شورای پژوهشی یا معاون و مسئول پژوهشی و فناوری خود اقدام کند.

دوره زمانی برگزاری این جشنواره از 31 شهریور 1390 تا 31 شهریور 1394 است که مهلت ارسال مدارک برای دوره اخیر، سی ام مهرماه 1394 هجری خورشیدی تعیین شده است.

پژوهشگران مستقل می‌توانند با ارائه معرفی‌نامه از یکی از نهادهای علمی، هنری یا صنفی فرش دستباف در جشنواره شرکت کنند.