استفان هاوکینگ، فیزیکدان برجسته و یک میلیاردر روسی به نام «یوری میلنر» اعلام کردند که به دنبال ترکیب‌کردن ظرفیت محاسباتی با قدرتمندترین تلسکوپ‌های جهان به منظور تقویت جست‌وجوی حیات فرازمینی هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،هاوکینگ که با استفاده از فناوری صوتی رایانه‌ای در کنفرانس مطبوعاتی انجمن سلطنتی لندن سخن می‌گفت، دلیل آغاز این پروژه 100 میلیون دلاری را این گونه توصیف کرد: ما زنده‌ایم، باهوشیم و باید بدانیم.

«میلنر» نیز در این باره گفت: حوزه تحقیقاتی ما بی‌سابقه است و شامل یک میلیون ستاره نزدیک، مرکز کهکشانی، صفحه کامل کهکشان راه شیری و 100 کهکشان نزدیک است.

سازمان‌دهندگان پروژه Breakthrough Initiatives که توسط دانشمندان برجسته انگلیسی پشتیبانی می‌شوند، مدعی‌اند این بزرگ‌ترین پروژه تحقیقاتی برای یافتن حیات بیگانه است.

پروژه مزبور شامل یک برنامه گوش‌سپاری و تلاش برای تحلیل مقادیر بالای سیگنال‌های رادیویی در جست‌وجو برای کشف علائم حیات فرازمینی است. این پروژه همچنین شامل برنامه پیغام‌رسانی و جوایز یک میلیون دلاری برای ارائه پیغام‌های دیجیتالی است که به بهترین وجه نمایانگر سیاره زمین باشند.

با این حال، این پیغام‌ها ارسال نمی‌شوند زیرا به گفته دانشمندان از جمله هاوکینگ، پیغام‌های ارسال‌شده به فضا ممکن است اقدامات خشونت‌آمیز بیگانگان را به دنبال داشته باشد.

این پروژه همچنین توسط تلسکوپ 100 متری «بانک سبز رابرت سی. بایرد» در ویرجینیای غربی امریکا و تلسکوپ 64 متری «پارکز» در نیوساوث‌ولز استرالیا پشتیبانی می‌شود. علاوه بر این، رصدخانه Lick در کالیفرنیا در جست‌وجوی مخابره‌های لیزری نوری خواهد بود.

این پروژه 50 برابر حساس‌تر از تحقیقات پیشین است و 10 برابر حوزه وسیع‌تری از آسمان را پوشش خواهد داد.

پروژه جدید همچنین از برنامه SETI@home در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی بهره خواهد برد که از 9 میلیون داوطلب در سراسر دنیا برای ارائه قدرت رایانه‌ای با هدف جست‌وجوی داده‌های نجومی برای یافتن علائم حیات استفاده می‌کند.

«میلنر» اعلام کره این جست‌وجو کاملا شفاف خواهد بود و به نرم‌افزاری با منبع باز تکیه خواهد کرد؛ بنابراین یافته‌های بدست‌آمده در سراسر دنیا به اشتراک گذاشته خواهد شد.

«میلنر» در نظر دارد دست کم به مدت 10 سال از این پروژه پشتیبانی کند؛ اما دانشمندان معتقدند برای اثبات وجود حیات بیگانه بیش از این‌ها زمان لازم است.

هاوکینگ نیز معتقد است برنامه جدید باید موفق شود زیرا به منابع چندگانه‌ای از جمله دسترسی به تلسکوپ‌های بزرگ، ظرفیت داده‌ای عظیم و تعهد مالی بلندمدت متکی است.

وی اعلام کرد: وقت آن رسیده که پاسخی برای جست‌وجوی حیات فرازمینی پیدا کنیم.