تیمی متشکل از پزشکان مجرب ایرانی توانستند برای اولین بار در کشور عمل ویژه مغز در حین بیداری را بر روی یک بیمار انجام دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، عمل Awake Craniotomy & brain mapping توسط تیمی از پزشکان مجرب ایرانی ۲۲ تیرماه در بیمارستان سینا اجرا شده است. 

دکتر میثم علیمحمدی، متخصص جراحی مغز و اعصاب و یکی از اعضای تیم در تشریح این عمل جراحی ویژه گفت: انجام عمل Awake Craniotomy & brain mapping به علت  وجود پیچیدگی ها و نیاز به حضور تیم های تخصصی مختلف در مراکز درمانی معدودی درسطح جهان قابل انجام است که همگی در اروپا، آمریکا ، ژاپن و چند کشور پیشرفته قرار دارند.

علیمحمدی تاکید کرد: البته این عمل قبلا نیز یکبار و با حضور متخصصان خارجی انجام شده بود ولی در بیمارستان سینا برای اولین بار  توسط تیم مجرب و کاملی ازمتخصصان ایرانی اجرا شد.

وی افزود: بیمار جوانی است مبتلا به تومور گلیوم در ناحیه اینسولای مغز. اینسولا محلی در عمق مغز است که مراکز مختلف تکلم و فعالیت های اساسی حسی-حرکتی مغز یا درون آن قرار گرفته اند و یا در مجاورت بسیار نزدیک آن واقع هستند. در این شیوه برای اینکه بتوانیم از سالم بودن و سالم ماندن این مراکز اطلاع حاصل کنیم لازم است بیمار را حین عمل بیدار کرده و در حین تکلم، وی را از نظر عصبی مانیتور و در حالی که بیمار همچنان هشیار است، اقدام به برداشتن تومور کنیم.

متخصص جراحی مغز و اعصاب کار تیمی در عمل Awake Craniotomy & brain mapping را دارای اهمیت ویژه ای دانست و حضور گروه بیهوشی در این تیم را از پایه های مهم و اساسی خواند و  گفت: بیهوشی در این عمل با توجه به ویژگی های این عمل حائز اهمیت است.

دکتر عباس امیر جمشیدی استاد نوروسرجری و ناظر علمی تیم، دکتر آرامی متخصص نورولوژی در حوزه نورومانیتورینگ، دکتر میثم علیمحمدی، متخصص جراحی مغز و اعصاب، دکتر محمدرضا خواجوی متخصص بیهوشی و مراقبتهای ویژه، دکتر رضا شریعت محرری متخصص بیهوشی و مراقبتهای ویژه اعضای تیم اجرایی این عمل بودند.

بیمارستان سینا بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.