شورای برنامه ریزی برنامه ششم توسعه کشور در وزارت ارتباطات، ساخت و تولید تجهیزات کامپیوتری، تلفن ثابت و تلفن همراه را به عنوان اهداف پیشنهادی برنامه ششم توسعه درنظر گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شورای برنامه ریزی برنامه ششم توسعه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در تدوین نظام برنامه ششم در بخش ICT ، رویکرد برنامه ریزی مدنظر را در ۳ محور خدمات، تجارت و ساخت و تولید پیشنهاد داد.

در بند دوم این دستور جلسه با اشاره به نبود یک تعریف جامع از بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، رویکرد برنامه ریزی برای کل بخش ICT با تعریف سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه (OECD ) مشتمل بر ۳ حوزه خدمات، تجارت و ساخت و تولید به عنوان مدل مرجع در تدوین این برنامه انتخاب شد.

براین اساس در بخش صنایع ساخت و تولید ICT، ساخت و تولید تجهیزات پایه ای مانند برد و مولفه های الکترونیکی، ساخت و تولید تجهیزات شبکه، فیبرنوری، هاب و سوئیچ و نیز ساخت و تولید تجهیزات انتهایی مانند کامپیوترها، تجهیزات کامپیوتری، تلفن همراه و تلفن ثابت و همچنین ساخت و تولید تجهیزات جانبی مانند داکت به عنوان اهداف این برنامه، تدوین شد.

در بخش تجارت ICT نیز خرید و فروش تجهیزات شبکه ای، تجهیزات پایه ای، تجهیزات نقاط انتهایی (سمت مشتری) و نرم افزار و تجهیزات جانبی مدنظر قرار گرفت.

همچنین در بخش خدمات ICT پیش نویس اهداف اولیه برنامه ششم توسعه، بر تولید نرم افزارهای کاربردی، محتوایی و تخصصی، خدمات مخابراتی با سیم و بدون سیم، خدمات ماهواره ای، خدمات مشاوره ای و نیز فعالیت های خدمات کامپیوتری، میزبانی وب و پرتال و تعمیرات تجهیزات تاکید دارد.

به گزارش مهر، پس از ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه توسط مقام معظم رهبری به رئیس جمهور، دولت با تشکیل شوراهای برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف به سمت طراحی لایحه متناسب با این سیاست‌ها رفت تا راه رسیدن به اهداف مدنظر را تسهیل کند.

این سیاست‌های کلی بر پایه محورهای سه گانه «اقتصاد مقاومتی»، «پیشتازی در عرصه علم و فناوری» و «تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی» با در نظر گرفتن واقعیت‌های موجود در صحنه داخلی و خارجی تنظیم شده تا با تحقق اهداف برنامه ششم، به ارائه الگوی برآمده از تفکر اسلامی در زمینه پیشرفت که به کلی مستقل از نظام سرمایه‌داری جهانی است، کمک کند.

هم‌اکنون این سیاست‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شده و دولت مشغول تدوین لایحه برنامه ششم برای تقدیم به مجلس است؛ در بخش ICT برای تدوین بخش‌های مختلف این برنامه، یک شورای برنامه‌ریزی تشکیل شده که ریاست این شورا بر عهده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

در این شورا معاون امور ذی‌ربط در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (به عنوان دبیر شورا)، نماینده معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، نماینده وزیر علوم تحقیقات و فناوری، نماینده وزیر اطلاعات، نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده وزیر صنعت - معدن و تجارت، دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات، دبیر شورای عالی انفورماتیک، رئیس مرکز ملی فضای مجازی، رئیس سازمان فضایی ایران، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، معاون سازمان صدا‌و‌سیما، نماینده اتاق‌های بازرگانی - صنعت و معدن، کشاورزی، تعاون و تشکل‌های فنی  مهندسی و سایر تشکل‌های ذی‌ربط حسب مورد، دونفر صاحب نظر از نخبگان یا خبرگان برنامه‌‎ریزی به انتخاب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و یک نفر صاحب نظر با انتخاب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور عضو هستند.

در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه مجموعا ۷ بند مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات است که عبارتند از:

۱. کسب جایگاه برتر منطقه در توسعه دولت الکترونیک در بستر شبکه ملی اطلاعات

۲. توسعه محتوا در فضای مجازی براساس نقشه مهندسی فرهنگی کشور تا حداقل پنج برابر وضعیت کنونی و بومی‌سازی شبکه‌های اجتماعی

۳. ایجاد، تکمیل و توسعه شبکه ملی اطلاعات و تامین امنیت آنها تسلط بر دروازه های ورودی و خروجی فضای مجازی و پالایش هوشمند آن و ساماندهی احراز هویت و تحول در شاخص ترافیکی شبکه به طوریکه پنجاه درصد آن داخلی باشد.

۴. بهره‌گیری از موقعیت ممتاز کشور با هدف تبدیل ایران به مرکز تبادلات پستی و ترافیکی ارتباطات و اطلاعات منطقه و گسترش حضور در بازارهای بین‌المللی.

۵. حضور موثر و هدفمند در تعاملات بین‌المللی فضای مجازی.

۶. افزایش سهم سرمایه‌گذاری زیرساختی در حوزه‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات تا رسیدن به سطح کشورهای برتر منطقه.

۷. توسعه‌ فناوری فضایی با طراحی، ساخت، آزمون، پرتاب و بهره‌برداری از سامانه‌های فضایی و حفظ و بهره‌برداری حداکثری از نقاط مداری کشور.