پژوهشگر کشورمان با پشتیبانی مادی و معنوی صندوق حمایت از پژوهشگران وفناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مطالعه خواص هندسی مدل دارسی در تحلیل مخازن نفتی را انجام داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر "مرتضی نطاق نجفی" استاد و محقق دانشگاه محقق اردبیلی در باره این طرح اظهار کرد: در این طرح ما مخازن نفتی دو بعدی را مورد تحلیل قرار دادیم. یکی از سوالات اساسی در مخزن‌های نفتی، چگونگی حرکت سیال در آن است. اهمیت این امر در روش‌های بکارگیری برای استخراج نفت روشن می‌شود، که مهمترین آن‌ها روش جابجایی است.

وی افزود: چگونگی حرکت سیال در این سیستم دو بعدی در روند استخراج نفت اهمیت اساسی دارد. غالبا در مهندسی نفت از نظریه‌ی تراوش (پرکولاسیون) برای بررسی الگوهای حرکتی سیال در محیط متخلخل استفاده می‌شود.

این پژوهشگر درباره نتایج این پروژه ابراز کرد: ما در این پروژه به این نتیجه رسیدیم که در مقیاس ماکروسکپی، بجای نظریه‌ی تراوش ، استفاده از مدل آیزینگ دو بعدی بحرانی موجه‌تر است. این نتیجه از تحلیل کمیت‌های هندسی مخازن و همچنین حل معادلاتی موسوم به معادلات دارسی بدست آمد و انتظار می‌رود در جامعه‌ی علمی (فیزیک و مهندسی نفت) مورد توجه قرار گیرد.

براساس این گزارش، نتایج مستخرج از این طرح طی یک مقاله در یک مجله‌ی فیزیک ( ISI) به انتشار رسیده است:
Najafi, M. N., & Ghaedi, M. (2015). Geometrical clusters of Darcys reservoir model and Ising universality class. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 427, 82-91